Oscarsgalan 2011 - Resultat och kommentarer

Först och främst måste jag påstå att Filip och Fredrik var värdelösa kommentatorer, dem var så enformiga och hade allt bakom flötet, hade varit något roligare med Film-Orvar. Men ack och ve så var det inte på detta vis.

Anne Hathaway och James Franco var ett par torrbollar, visserligen så är det ganska svårt att toppa det som Hugh Jackman gjorde år 2008, men komigen, speciellt riktat åt Franco, SLAPPNA AV!!!!
Anne Hathaway var väl lite mer avslappnad men långt ifrån perfekt, sedan var väl hela galamanuset värdelöst.
Sånguppträdandena var inge vidare, ljudet var kasst för Randy Newman och Dido fattades i "If I Rise" och Gwyneth Paltrow lät som en random artist från Eurovision Song Contest. Men när Celiné Dion kom in och sjöng "Smile" samtidigt som de avlivade visades upp i ett bildspel så satt man och bara njöt, och att Kirk Douglas fortfarande står på scenen och får en att skratta var kvällens höjdpunkt.
Men nu till vinnarna.

BÄST: KIRK DOUGLAS
SÄMST: JAMES FRANCO
VACKRAST: SCARLETT JOHANSSON

Bästa scenografi
Vinnare:
Alice in Wonderland - Robert Stromberg och Karen O'Hara.
Tippade: Just Alice in Wonderland bland annat, jag fann de flesta nominerade som klara vinnare så jag är glad att just denna vann.

Bästa Foto
Vinnare: Inception - Wally Pfister
Tippade: Här hade jag inte alls förväntat mig Inception som vinnare eftersom jag själv tycker at just Black Swan, The King's Speech och True Grit hade smaskigare bilder.

Bästa Animerade Kortfilm
Vinnare: The Lost Thing - Shaun Tan, Andrew Ruhemann
Tippade: -

Bästa Animerade Långfilm
Vinnare: Toy Story 3 - Lee Unkrich
Tippade: Toy Story 3

Bästa Manus Efter En Förlaga
Vinnare: The Social Network - Aaron Sorkin
Tippade: The Social Network

Bästa Orginal Manus
Vinnare: The King's Speech - David Seidler
Tippade: The King's Speech

Bästa Utländska Film
Vinnare: Hämnden - Susanne Bier
Tippade: Hämnden

Bästa Manliga Biroll
Vinnare: Christian Bale - The Fighter
Tippade: Geoffrey Rush och Christian Bale, svårt val, men rätt man vann.

Bästa Kvinnliga Biroll
Vinnare: Melissa Leo - The Fighter
Tippade: Amy Adams - The Fighter

Bästa Soundtrack
Vinnare: The Social Network - Trent Reznor, Atticus Ross
Tippade: The Social Network

Bästa Sound-Mix
Vinnare: Inception - Lora Hirschberg, Gary Rizzo, Ed Novick
Tippade: Inception

Bästa Ljudredigering
Vinnare:
Inception - Richard King
Tippade: Inception

Bästa Smink
Vinnare: The Wolfman - Rick Baker, Dave Elsey
Tippade: Jag hade endast sett just Wolfman bland de nominerade så här tippade jag inget.

Bästa Kostym
Vinnare: Alice in Wonderland - Colleen Atwood
Tippade: The King's Speech här, fast Alice in Wonderland var ingen dålig vinnare heller.

Bästa Dokumänter - Kort
Vinnare:
Strangers no more - Karen Goodman, Kirk Simon
Tippade: - (ingenting sett)

Bästa Kortfilm
Vinnare: God of Love - Luke Matheny
Tippade: -

Bästa Dokumentär - Långfilm
Vinnare:
Inside Job - Charles Ferguson, Audrey Marrs
Tippade: - Inga sedda, men jag gillade Charles Ferguson tacktal, den robotaktiga och rak-på-sak tonen gav mig ett gott skratt, faktiskt.

Bästa Visuella Effekter
Vinnare: Inception - Chris Corbould, Andrew Lockley, Pete Bebb, Paul J. Franklin
Tippade: Inception

Bästa Redigering
Vinnare: The Social Network - Kirk Baxter, Angus Wall
Tippade: The Social Network

Bästa Sång
Vinnare: "We Belong Together" Toy Story 3 - Randy Newman
Tippade: "We Belong Together" Toy Story 3

Bästa Regi
Vinnare: The King's Speech - Tom Hooper
Tippade: The Social Network - David Fincher. En person jag kunde, men ville inte sluta hålla tummarna för. Synd, men bra för Hooper, för jag gillar hans regi.

Bästa Kvinnliga Huvudroll
Vinnare: Black Swan - Natalie Portman
Tippade: Black Swan - Natalie Portman

Bästa Manliga Huvudroll
Vinnare: The King's Speech - Colin Firth
Tippade: The King's Speech - Colin Firth

Bästa Film
Vinnare: The King's Speech - Iain Canning, Emile Sherman, Gareth Unwin
Tippade: Black Swan, men även sådär i skuggan av min kommentar trodde jag även på just The King's Speech.

Kategorier: 24
Tippade: 20
Rätt: 15.5
Fel: 4.5

J tippar Oscarn.



Nu är det dags, den största filmprisgalan ska nu sändas. Eller, inte nu, men snart, i natt.
Nu ska jag tippa, jag ska både gå efter eget hjärta, men även nämna dem som jag kan tänka mig kan vinna.
Okej, nu kör vi. (Tråkig bild, jag vet.)

Bästa film
Vi börjar nog med det största priset för er som inte är jätteintresserade över alla bidragen.
De nominerade är: 127 Hours, Black Swan, The Fighter, Inception, The Kids Are All Right, The King's Speech, The Social Network, Toy Story 3, True Grit och Winter's Bone.

Jag kan konstatera att jag hejar fullt på Black Swan som verkligen är en strålande film, alla de nominerade är verkligen superb men Black Swan är den jag har närmast hjärtat. Om det inte har blivit som jag vill så har förmodligen The King's speech vunnit Oscarn för bästa film.

Bästa Manliga Huvudroll
De nominerade är: Javier Bardem (Biutiful), Jeff Bridges (True Grit), Jesse Eisenberg (The Social Network), Colin Firth (The King's Speech), James Franco (127 Hours).

Jag har inte sett Biutiful tyvärr men här tror jag att min vilja faktiskt går igenom, Colin Firth för sin insats i The King's Speech var helt fenomenal och tror verkligen att han tar emot guldstatyetten.

Bästa Kvinnliga Huvudroll
De nominerade är: Anete Bening (The Kids Are All Right), Nicole Kidman (Rabbit Hole), Jennifer Lawerence (Winter's Bone), Natalie Portman (Black Swan), Michelle Williams (Blue Valentine).

Om jag får vara helt ärlig så förstår jag verkligen inte varför Michelle Williams är nominerad, drog hon kanske det längsta strået? Jag vet inte, men här är nog både jag och jurymedlemmarna eniga över att Natalie Portman kammar hem sin Oscar. Punkt.

Bästa Manliga Biroll
De nominerade är: Christian Bale (The Fighter), John Hawkes (Winter's Bone), Jeremy Renner (The Town), Mark Ruffalo (The Kids Are All Right), Geoffrey Rush (The King's Speech).

För mig så är det ett skämt att Jeremy Renner ens är nominerad, John Hawkes som är bra men inte en av de bästa hör inte heller hemma här, skulle nog vilja se Justin Timberlake för sin insats i The Social Network istället. Men Men.
Den jag finner som faktiskt gjort bäst ifrån sig bland de nominerade är både Christian Bale och Geoffrey Rush, låt oss säga som så att det inte spelar någon roll vem som vinne, men jag tror att Geoffrey Rush har störst chans.

Bästa Kvinnliga Biroll
De nominerade är: Amy Adams (The Fighter), Helena Bonham Carter (The King's Speech), Melissa Leo (The Fighter), Hailee Steinfeld (True Grit), Jacki Weaver (The Animal)

Jag finner nog både Amy Adams och Hailee Steinfeld som favoriter bland dessa, så någon av dem två faktiskt.
Men vem kommer egentligen få statyetten? Jag vet inte i detta fall faktiskt för att juryn kan vara väldigt otippade, kanske väljer Melissa Leo? Ne, jag tror det blir Amy Adams fakriskt.

Bästa Regi
De nominerade är: Darren Arenofsky (Black Swan), Ethan Coen & Joel Coen (True Grit), David Fincher (The Social Network), Tom Hooper (The King's Speech), David O. Russell (The Fighter).

Ne, jag hoppas verkligen att David Fincher får sin Oscar i år, mannen ligger ju bakom Seven och Fight Club, han förtjänar en gång för alla att få placera sitt pris med stolthet på sin hylla där hemma, absolut. Jag tror faktiskt också att han kommer att få göra det, håller tummarna, hårt.

Bästa orginalmanus
De nominerade är: Mike Leigh (Another Year), Scott Silver & Paul Tamasy & Eric Johnson & Keith Dorrington (The Fighter), Christopher Nolan (Inception), Lisa Cholodenko & Stuart Blumberg (The Kids Are All Right), David Seidler (The King's Speech).

Jag vill, men har ännu inte sett Another Year som jag har hört ska vara riktigt bra, men i denna klass tror jag på David Seidler med The King's Speech. Hoppas på den.

Bästa manus efter en förlaga
De nominerade är: Danny Boyle & Simon Beaufoy (127 Hours), Aaron Sorkin (The Social Network), Michael Arndt & John Lasseter & Andrew Stanton & Lee Unkrich (Toy Story 3), Joel Coen & Ethan Coen (True Grit), Debra Granik & Anne Rosellini (Winter's Bone).

Här finner jag nog Aaron Sorkin som en absolut vinnare, Social Network har ett helt fantastiskt manus.
Upptäckte precis nu att jag inte slängt upp en recension på denna fantastiska film, så den får lov att dyka upp senare i år.

Bästa animerade film
De nominerade är: Toy Story 3, How to Train Your Dragon, The Illusionist.

Jag har faktiskt inte sett The Illusionist ännu, men jag vill se Toy Story 3 kamma hem Oscarn, jag tror att Toy Story 3 kammar hem Oscarn.

Bästa utländska film
De nominerade är: Biutiful, Dogtooth, In a Better World, Incendies, Hämnden.

Jag har faktiskt inte sett någon utav dessa, men endast Biutiful och Hämnden intresserar mig. Men visst, jag kan väl hålla tummarna för danskarna. Sure. Kan dock inte fatta att vi skickade ut I Rymden Finns Inga Känslor som Sveriges Oscarsbidrag, helt knäppt.

Bästa foto
De nominerade är: Black Swan, Inception, The King's Speech, The Social Network, True Grit.

Detta är väl en utav de kategorier jag verkligen bryr mig om mest, och just här finner jag tre kandidater som favoriter, Black Swan, The King's Speech och True Grit. Varför inte Inception? Jag finner mer att det är scenografin som gör fotot framför fotot i sig, därför. The King's Speech har färgerna, Black Swan kontrasten och tonerna och True Grit dem häftiga, coola bilderna som bara är ögongodis, så vilken smak ska man gå efter? Ne, denna är faktiskt svår om jag ska vara ärlig, men någon av dem tre tror jag och hoppas jag på, jag blir glad vilket som.

Bästa redigering
De nominerade är: 127 Hours, Black Swan, The Fighter, The King's Speech, The Social Network.

Här vill jag nog säga just The Social Network, den har grymma övergångar och övertoningar, snyggt upplagda kontraster och man finner inga som helst fel. Men det förvånar mig inte om The King's Speech vinner, den har denna stilrena redigeringen.

Bästa scenografin
De nominerade är: Alice in Wonderland, Harry Potter and the Deathly Hollows Part 1, Inception, The King's Speech, True Grit.

Detta är hel klart en omöjlighet för mig, jag finner det oerhört svårt. Alice in Wonderland, Tim Burton är ju alltid Tim Burton, hans gotiska karaktär i scenografi är inte mer än fantastisk. Inception säger jag bara wow, helt spektakulär scenografi, filmen igenom. Den har fantastiska och magiska special effekter. The King's Speech har med en så noggrannhet allt som kan beskriva det engelska kungliga slottet. Inte nog med det, varje rum  konungen placeras är så fenomenalt detaljrik. Sedan har vi bröderna Coens True Grit, ja, helt fantastiskt. SVÅRT!

Bästa kostym
De nominerade är: Alice in Wonderland, I Am Love, The King's Speech, The Tempest, True Grit.

Ska jag vara helt ärlig så har jag varken sett eller hört talats om I Am Love och The Tempest tidigare, men av de tre jag sett så vinner The King's Speech, helt klart.

Bästa make-up (smink)
De nominerade är: Barney's Version, The Way Back, The Wolfman.

Wolfman är den enda jag sett av dessa tre, så min röst blir inte hörd här.

Bästa Soundtrack
De nominerade är: A.R. Rahman (127 Hours), John Powell (How to Train Your Dragon), Hans Zimmer (Inception), Alexandre Desplat (The King's Speech), Trent Reznor & Atticus Ross (The Social Network)

Jag både håller och tror på just The Social Network, musiken som gjorde en ganska så tråkig historia till så spännande. (Cred till Aaron Sorkin och David Fincher, som även dem lyckades få en så tråkig historia till så spännande).

Bästa Sång
De nominerade är: "If I Rise" (127 Hours), "Coming Home" (Country strong), "I See the Light" (Tangled), "We belong together" (Toy Story 3).

Jag har varken sett Country Strong eller Tangled, men jag lyssnade igenom alla låtarna innan jag nu gör min bedömning, jag fann Randy Newmans "We belong together" från Toy Story 3 som favorit, dem andra var, ja vad ska man säga, tråkiga. Ne, GO RANDY.

Bästa ljud-mixning
De nominerade är: Inception, The King's Speech, Salt, The Social Network, True Grit.

Nu är inte jag någon ljudexpert, men jag är ganska van vid att just actionfilmer får detta pris, såsom Hurt Locker och Bourne Ultimatum, så jag tippar väl på just Inception här.

Bästa ljudredigering
De nominerade är: Inception, Toy Story 3, Tron - Legacy, True Grit, Unstoppable.

Jag har varken sett Tron eller Unstoppable, men just här hejar jag nog på de övriga, har faktiskt inga som helst tycken i denna kategori.

Bästa visuella effekter
De nominerade är: Alice in Wonderland, Harry Potter and the Deathly Hollows Part 1, Hereafter, Inception, Iron Man 2.

Denna finner jag ganska enkel, Inception helt klart, fantastiska visuella effekter rakt igenom, en klar vinnare.

Sedan finns det dem kategorier jag inte sett en enda film ifrån, förrutom just Day and Night som är nominerad till bästa animerade kortfilm, men jag skriver in de nominerade iallafall.

Bästa dokumentär
De nominerade är: Exit through the Gift Shop, GasLand, Inside Job, Restrepo, Waste Land

Bästa dokumentär kortfilm
De nominerade är: Killing in the Name, Poster Girl, Strangers No More, Sun Come Up, The Warriors of Quigang.

Bästa kortfilm
De nominerade är: The Confession, The Crush, God of Love, Na Wewe, Wish 143

Bästa animerade kortfilm
De nominerade är: Day & Night, The Gruffalo, Let's Pollute, The Lost Thing, Madagascar - A Journey Diary.


Inception (USA) 2010


Inception, Inception, Inception... Vad i hela friden ska man skriva om den?
Jag menar, det är mycket, väldigt mycket. Men till att börja med så kan vi ju tala vad filmen handlar om.

Dom Cobb är en skicklig tjuv, han är den bästa i konsten att tränga sig in och stjäla andras undermedvetna hemligheter i drömtillstånd. Cobbs särskillda förmåga har fått honom till en eftertraktad spelare i denna förädiska värld av industrispionage, men på detta vis har han förlorat de han älskat mest. Men han får ett förslag, om han gör ett sista uppdrag, vilket är att åstadkomma det omöjliga... Starten. Cobb och hans specialteam får uppdraget att inte bara själa en idé, utan att plantera en. Om de lyckas så blir det det perfekta brottet och Cobb får sitt liv tillbaka. Men ingen noggrann planering eller expertis kan förbereda laget för farlig fiende, som tycks förutsäga varje steg dem gör och tar, detta är en fiende som bara Cobb kunde ha sett komma.

Filmen låter så mycket mer komplicerad än vad den faktiskt är, eller, om man blir ett med filmen så finns det ingenting som får en att tvivla att detta är en logisk film, eller, inte logisk men man fattar vad som händer om ni förstår vad jag menar. Det är väl lite av den typ av film som man egentligen tycker är överskattad men ändå bara älskar för dess brutalt fantastiska special effekter, dess magiska klippning och Leonardo DeCaprios närvaro. Christopher Nolan satsar som vanligt stort och pampigt och har ännu en gång kompositören Hans Zimmer med sig på soundtracket (inte Zimmers bästa men helt okej).
Allt det tekniska är helt fantastiskt, mestadels just det som lyfter filmen till en sån stor favorit. Men även under filmens lopp finner man själva historien allt mer intressantare och mer spännande.

Med rullande gator, snurrande broar, springandes runt i kvadrat och slow-motion gör filmen till den filmen folk velat se i 3D, men jag som inte alls är förtjust i denna nya 3D-trenden där allt blir till 3D säger jag, som Paul McCartney, Let it be. Det är en fröjd för ögat redan nu så det behövs inte.
I övrigt så finner vi en del bra aktörer och aktriser i denna film såsom Joseph Gordon-Lewitt, Ellen Page och Cillian Murphy.

Detta är väl ganska mycket vad jag kan säga om den...
Men se den, den är dock inte till för alla.


True Grit (USA) 2010




Västern är inte min starkaste sida, lite novis eftersom jag inte sett sådär jättemycket. Men jag vill nog konstatera att jag sett tillräckligt med Western så att jag ska kunna säga att detta är den bästa i sin genre under de senaste 30 åren.
Den är som en färdigslipad diamant. Den blänker och ser bara perfekt ut. Jag finner ärligt talat inte någon som helst nackdel i filmen. Musiken var helt fantastisk, fotot var makalöst och de detaljrika kulisserna var helt magiska. Det kändes verkligen som en tillbakablick, verkligen.

14-åriga Mattie förlorar sin fader på ett orättvist sätt, han blir mördad utav Tom Chaney, en simpel bandit som rånar tåg bl.a. När Mattie hyr en sheriff för att få tag på denna mördare för att få rättvisa så möter dem även på en Texas Ranger vid namn LeBouf som även han jagar denna Chaney för ett brott han begått i Texas. Tillsammans rider dem ut på jakt efter denna man, med en hel del konflikter förstås.

Jag kan med handen på hjärtat vilja säga att skåspelarna är fantastiska, men vill även säga att det kunde bli snäppet bättre för att bli ett solklart mästerverk. Men annars finns det väll ingenting man vill ändra på, inte byta ut skådisarna, bara gett dem lite mer tid för att få komma in i accenten. Men annars gör alla tre ett bra jobb (Hailee Steinfeld, Jeff Bridges och Matt Damon).
Men som sagts tidigiare så är fotot fenomenalt, helt fantastiskt. Vill väl säga att all tekniskt var superb, ljudet var skarpt, bildkvalitén var fantastisk och ljussättningen var vacker. Manuset hade både humor och action, den hade känsla och var inte allt för komplicerad. Bra skit kort och gott från bröderna Coen.
Jag har väl inte så mycket mer att säga mer än, gå och se själva, skriv gärna vad ni tycker om filmen i kommentarlådan under.


King's Speech (UK) 2010


I King's Speech får vi en mer inblick på kung George den VIs talhandikapp. George den VI har haft många talpedagoger men ännu har ingenting lyckats förminska stammningen. Lionel Louge var en avdankad skådespelare som inte fick mycket roller för sin höga ålder, men hans kunskap i retorik var höga och valde att hjälpa stammande människor vid sidan av. Elizabeth introducerar George för Lionel och de kommer sakta men säkert allt närmare varandra.
Louges hjälp är stor och när prins George blir kung George har dem båda en framtid tillsammans.

Hoppas ni nöjer er med den beskrivningen, om jag ska vara helt ärlig vet jag inte hur jag skulle kunna förklara filmens handling på ett sätt där jag inte avslöjar något för er som inte är så medvetna om kung George.
Filmen har en helt fantstisk ensemble som gör bra ifrån sig. Colin Firth gör absolut sitt bästa, vilket känns ganska mycket som en "once in a lifetime". Men sitt livsroll som kung George VI är inte så pjåkigt, speciellt inte när det gäller denna Tom Hooper film med ett lysande manus, lysande soundtrack och fenomenal bild.
Jag finner filmen väldigt intressant rakt igenom och den är träffsäker på alla sätt.
En annan grej jag är djupt förtjust i är hur dem fångat färger och rörelser på ett så elegant sätt, där det varken är för lätt (som Pride & Prejudice) eller för mycket (som Marie Antionette), visserligen så jämför jag med kostymdraman, vilket detta inte är, men färgerna känns ändå på något sätt detsamma.
Måste även nämna Geoffrey Rushs stiliga prestation. Så ödmjukt och elegant var ganska längesedan jag såg en biroll vara. Tummen upp för honom.


Det jag mindre tyckte om var Timothy Spalls version utav den store mannen Winston Churchill, det kändes alldeles för opålitligt och gav det inget som helst trovärdighet, fanns ingen känsla, kändes ganska mycket som ett framträdande i närmsta kyrka. Sedan vill jag väl kasta lite skit på Helena Boham Carter, jag gillar henne, det är inte det, men det kändes inte rätt med henne som Queen Elizabeth, jag kände inte igen henne i denna skepnad. Men bra prestation men fel ansikte.

I övrigt så är filmen bland de 10 favoriterna av 2010 och kommer förmodligen att ses igen, någon gång i framtiden.


Tusen gånger starkare (Sverige) 2010


"Tusen gånger starkare" handlar om den svenska typiska låg-mellanstadie skola, där varje individ delas upp i grupper, där dem snyggaste tjejerna är dummast, där dem smarta killarna blir nördar, dem smarta tjejerna är tysta och dem tuffa killarna är kungar. Killarna får större uppmärksamhet och förändringar måste ske.
Allt handlar om att få synas, det där Saga kommer in, en ny tjej som är utåtriktad och positiv. Hjälper mer än gärna tjejerna att överrösta killarna. Tysta Signe visar att även hon kan förändras.

Filmen har både bra och dåliga egenskaper. Den bra egenskapen är just budskapet och sättet dem fångat karaktärerna på skolgården, trots sin stereotypiska yta så stämmer det ganska mycket in. Men tyvärr så är den inte sådär fullt ut genomtänkt. Känns som att den vill säga mig något men når inte ända fram. Scenerna känns inte klara och det är alldeles för kaotiskt, hur många dagar utspelade den sig under? Man vet inte, man får reda på att det är ny skoldag 3 gånger under filmen och eftersom filmen endast utspelar sig på skolan så hade det varit trevligt med en siffra som nämns i slutet av filmen.
Men en sak som jag är väldigt belåten med är just hur man lär sig känna karaktärerna på en enda plats, det var ju så här man lärde känna sina skolkamrater, man visste inte vad som hände utanför skolan, bara just på plats.

Tekniskt så är det inget nytt i filmen, varken bildmässigt eller ljudmässigt.


Black Swan (USA) 2010


När jag först såg trailern till filmen "Black Swan" så blev jag helt tagen och tänkte, denna måste jag se.
Jag blev inte besviken, längesedan jag sa "WOW" i eftertexterna. Liksom "Requiem of a Dream" så har Darren Aronofsky fått fram ännu ett mästerverk. Regin är helt fantastisk måste jag faktiskt säga. Filmen är inte vad du hört om, den är bättre. Mycket bra prestation där Aronofsky väljer att handskas med psykiska tankar och schizofreniska skildringar mellan gott och ont. Filmen är läskig på detta vis och skapar någon form av värk i dig, speciellt framåt slutet när balletten ska visas upp på premiärdagen.

Nina är en präktig och överansträngande pedant som vill att varje danssteg ska vara perfekt.
Hon bor med sin ömsesidiga moder i sitt rosa flickrum. Modern är en avdankad ballerina som fick ge upp sin "karriär" för sin dotters skull och sätter nu stor press på dottern. Men hon upptäcker att något är fel när Nina får rollen som Swan Queen i uppsättningen inför Swanlake. Nina har White Swan-dansen i en elegant perfektion medans, tack vare hennes pedanthet, inte lika mycket Black Swan-dansen. Hon anstränger sig riktigt mycket, även fransosen Thomas försöker få fram denna svarta sidan ur Nina. Nina försvinner allt mer och mer från sin präktighet och in i den vemodiga och själviska Black Swan. När hennes "rival" Lily blir ersättare eller "uti-fall-att" så brister det.

Natalie Portman gör absolut en av hennes bästa insatser någonsin. Hon är så innerhört närvarande och är helt fantastisk i det hon gör med denna filmen. Hon hyser en så stark karisma och ger verkligen allt.
Mila Kunis som spelar Lily är oerhört bra. Jag har annars funnit henne medioker, ni vet, det emellan bra och dålig (inte och:et).
I övrigt känns filmen både poetiskt och filmiskt mästerligt, fotot är fantastiskt, ljudet och musiken är båda helt fantastiska. Manuset är starkt och djupt, kan ta något tag för folk att förstå hur jävla djupt manuset är och hur djup filmen blir. Helt fantastisk säger jag bara.
Ett måste för allt och alla. Helt klart ett mästerverk. (Postern SKA hänga på min vägg!)
Bäst 2010.


Toy Story 3 (USA) 2010



Woody och gänget är nu tillbaka återigen i ett tredje äventyr. Denna gång råkar dem hamna på dagiset Solsidan där dem hamnar på den avdelning som är kaotisk bland barnen. Teddy styr och ställer och är den som placerar ut de nya leksakerna, när han själv och hans crew finns på avdelningen med barn som uppför sig, de äldre barnen. Woody vet att Andy aldrig skulle lämna bort sina leksaker på detta viset, han bestämer sig för att försvinna, med eller utan resterande leksaker. Men när Woody väl lyckas rymma blir han upphittad av den lilla flickan Bonnie som tar med sig Woody hem, där träffar han Chuckles, en clown med en sur min. Chuckles berättar hur Teddy och han en gång var älskade men sedan borttappade, när Teddy upptäcker att han blivit placerad av en annan Teddy så blev han elak.
När Woody förstår att han måste tillbaka till Solsidan för att rädda sina vänner och ta med dem hem till Andy så har de blivit fångar. Kommer dem att lyckas att rymma från detta ständigt övervakade dagiset?

När jag satt på biografen med mina 3D-glasögon, glad som ett barn på julafton, i väntan på att efter 11 år nu äntligen få se ytterligare en Toy Story rulle. Också rullar vi igång med kortfilmen "Dag & Natt"där natten slåss mot dagen, snygg film som underhåller dem 4-5 minuterna det är. Sedan så börjar filmen, och ack en sån film.
Pixars animation tränger verkligen igenom in på skinnet, ögonorgasm varje minut, varje sekund. Att karaktärerna är perfekta och genuina är ingenting som behövs nämna, detta visste folk redan från början men dem nya karaktärerna är roliga, charmiga och helt fantastiska. Musiken som åter är gjord av Randy Newman, en man som även gjort musiken till Bilar och Ett småkryps liv, även de två tidigare Toy Story filmerna.

Mina personliga tankar angående detta äventyr till film är bara positiva, filmen ger den typ av spänning, som jag som fan finner oerhört spännande, jag satt faktiskt och blev lite tårögd vid slutet, annars bjuder den på mycket skratt och stor portion underhållning. Ett måste att ha i DVD/Blu-ray hyllan.



Åsa-Nisse: Wälcom to Knohult (Sverige) 2011


Åsa-Nisse har varit en favorit i svenskars hjärtan men ett hat i kritikernas pennor. Alla 21 filmer som skapats har alla fått samma omdöme, hur dålig den är, hur oengagerat det är etc. När jag läst alla dessa recensioner om alla Åsa-Nisse så har jag bestämt mig att undvika så många som möjligt, har endast sett två av de tidigare filmerna.
Men nu när Henrik Dorsin och Rikard Ulvshammar tog över skrivandet av manus och en hel drös av Sveriges skådespelarelit så tänkte jag, denna vill jag se. När jag såg att det fanns biobiljetter att hämta blev jag ännu gladare. för nu skulle jag få se filmen på bio helt gratis.
Det var väl vad jag hade förväntat mig, en dålig film med stor portion humor. Det mesta finns kvar ifrån de gamla, fräckisarna, slagsmålen och spriten. Kjell Bergqvist gjorde ett bra jobb som "Nässä" och Michael Segerström ännu bättre som Klabbarparn.

Hela byn kryllar av kända skådespelar såsom Henrik Hjelt, Allan Svensson, Brasse Brännström och Henrik Dorsin för att bara nämna några. Men även Johan Glans och den underbara Göteborgaren Maria Lundqvist knöser in i Knohult.

Åsa-Nisse uppfinner Dunderpumpen som skulle vara till för att få fram vatten, men istället så får de en fontän av olja.
Nu vill Skånes patronium åt denna mackapär. Och gör allt för att få tag på den med hjälp av statsministern och hel hög med pengar misslyckas dem. Men dem ger inte upp, det går så långt så att hela Knohult bestämmer sig för att bli en egen självständig republik, ett eget land med egen valuta (Knonor, vilket är tio gånger så starkare än den svenska). Hembrändt är lagligt och Åsa-Nisse Nilsson är president.

Men det är inte bara det att Sverige vill åt Dunderpumpen, nu när världen fått reda på det ska den förstöras, vad och hur ska president Åsa-Nisse lösa detta? MED EN BALLONG OCH ETT HAGELGEVÄR SÅKLART!!

Med satir och ironi blir det en skön film där Dorsin gör narr av Hitler, 2 gubbar rider på en älg och ballong vs. ett stridsplan. Löjligheter och överdrifter gör filmen ändå riktigt skön att titta på, så trots mitt låga betyg så tycker jag inte att den ska utefå en koll, perfekt att se med familj och vänner, bara för att få skratta.



Modern Times (USA) 1936



Charlie Chaplin har i princip hörts från alla läppar fån 15 år och uppåt, en legend som får de flesta komiker låta som att dem läser telefonkatalogen. Ett geni som som skrev manus, skapa musik, agerade och skapade film. Både självproducerat och regi gör Chaplin till en av de mest främsta filmskapare genom tiderna. Hans agerande innehåller stora gester med kropp och ansiktsuttryck. Vi alla har sagt hans namn och det lär fortsätta på det viset.

Moderna tider handlar om en hård arbetare som bara vill vara. Han behöver inte det vi flesta söker. Men den dagen han fick ett utbrott på arbetet och åkte in på hispan startade ett nytt liv. Fabriken har stängts så det är problem på gatorna i stan, arbetslösheten skapar kaos och stora upplopp. Filmen är en satir mot maskinerna och visar hårt arbetande människor blir arbetslösa för att sedan kämpa för att kunna överleva.

Men Chaplins karaktär åker av misstag in i fängelse där han räddar sheriffen och tre väktare från att bli inlåsta i en cell av tre andra fångar, han blir belönad med komfortabel vistelse i fängelset fram tills han får gå fri med ett rekomendationsbrev från självaste sheriffen till hjälp för att lätt få ett arbete i de hårda tiderna.
Det går inte så bra för Chaplin med hans klumpighet på de nya arbetet, så han bestämmer sig för att återvända till fängelset. Han krockar in i den föräldralöse och efterlysta Ellen, med henne ska han nu kämpa för ett liv utanför galler.

I filmen blir Chaplin hög på kokain inne i fängelset, full på jobbet, intagen för våld mot tjänsteman och lös i magen av te.
Filmen ger en hel del skratt eller leenden, den ger underhållning i högsta kvalitet och har ett otroligt snyggt foto.
Handlingen känns lam och en del händelser upprepas allt för många gånger, men med den charmen och glimten i ögat Chaplin har gör inte det någonting, trots sitt upprepande och fånerier får det allt verka så nytt.

Läste att denna egentligen skulle vara film med dialoger, där Chaplin skrivit ett manus men ändrade sig efter en inspelningsdag att detta ska bli en stumfilm med ljudeffekter och del-dialoger. Endast röster från maskiner hörs och sången inne på restauranger, men annars är det ingenting som spottas ur någons mun.

Vi ser klart och tydligt (såsom "Diktatorn") Chaplins kommunistiska sida.

Betyg:
4/5

The Fighter (USA) 2010


Mickey (Mark Whalberg) är en ung boxare som finns bakom sins brors Dickys (Christian Bale) skuggor. Dickey är Lowells stolthet och har varit en profossionell boxare som nu har ett TV-team bakom sig. Dicky är mest känd för sin vinst över Sugar Ray Leonard där det ännu är osäkert om det var en teknisk Knock-Out eller om Sugar Ray slant i ringen och föll på ändan. Dicky är Mickeys tränare och deras mor är manager. Dickey är beroende utav narkotika och kommer försent på träningar och är inte helt med i skallen. TV-teamet som Dicky lurar folk ska filma hans come back kommer egentligen från HBO och gör en dokumentär om Dickys vandring från profossionell boxare till kriminell knarkare.
Micky träffar Charlene (Amy Adams) på en bar där hon jobbar som bartender. Allt ändrar sig, hon ser hur Mickys familj behandlar honom och vill få ut honom ur deras egna management om man säger så, när Dicky hamnar i kåken för våld mot tjänsteman, stöld och misshandel och drar Micky med sig (som fått sin högerhand sönderkrossad) drar Micky sig ur familjen och går sin egna väg till att få en titel i boxningsmästerskapen.

Filmen var helt fantastisk, den hade väl i princip allt, action, komik, spänning och drama. Den har sina starka intriger och en mycket bra ensamble. Regin (David O. Russell) tyckte jag var fenomenal, fantastiskt band mellan Wahlberg och Bale, även fotot som kändes på riktigt gjorde det vackert. Redan introt med Bale sittandes i soffan och snackar och bryter fjärde väggen (tittar in i kameran) finner jag ganska så makalöst. Hur filmen börjar med att visa hur bandet är mellan de båda bröderna är verkligen också ett wow, ju djupare filmen går, ju bättre blir det. Kan vara väldigt mycket för ett fantastiskt manus, en fantastisk Adams och en helt fenomenal Bale.
Bale gör en oerhört bra prestation, kanske hans bästa, helt klart fantastisk och är på gränsen mellan "Bra" och "Överdrivet", d.v.s helt jävla strålande, tycker absolut att han ska få en Oscar för bästa manliga biroll, har ännu inte sett King's Speech, men jag hoppas. Den svalda aspiratorn från "The Dark Knight" är upphostad.

Kan absolut, eller jag kommer att rekommendera filmen för alla. Helt klart topp 3 av all boxningsfilmer någonsin, ska det vara sport på film så ska det vara boxning.

BETYG: +4/5

(Filmen är nominerad en Oscar för Bästa film, Bästa regi, Bästa redigering, Bästa manliga biroll (Christian Bale), Bästa kvinnliga biroll (Amy Adams och Melissa Leo), Bästa manus).


How To Train Your Dragon (USA) 2010

 

I jämförelse med Pixar och Dreamworks finner jag Dreamworks väldigt eftersträvande medan Pixar, i teknologi ligger långt före, så har jag tänkt väldigt ofta. Men nu när jag såg Draktränaren finner jag dem inte alls lika efter som förrut, dem har lyckats springa snabbt ikapp. Men nu när Pixar väljer att tona ner för att göra Cars 2, så känns det som ett riktigt dumt steg, fortsätter Dreamworks på detta sätt så lär dem få ett rejält försprång.

För jag finner Draktränaren som en stor förbättring från Dreamworks, både story-mässigt och tekniskt. Mycket vackra vyer genom hela filmen.

Den hamnar helt klart bland topp 5 av bästa animerade filmerna någonsin och jag ser mer än gärna om den, flera gånger. En salig blandning innehållande med komik, spänning, action och drama, storartad historia som slår ut Eragon och Dragonfly i hästlängder. Filmen är en av de mest underhållande under 2010, helt klart, skulle inte förvåna mig om den plockar hem Oscar för bästa animerade film i år, trots det att jag håller tummarna för Toy Story 3.
Starkt manus och stabilt tidsmässigt, vikingar slåss mot drakar, hur fel kan det bli?

Den tonårige vikingen Hiccup lever på ön Berk där befolkningen kämpar emot plundrande drakar för sin överlevnad. Hiccup är mest känd för sin oförmåga att slåss mot drakarna och får ständigt order om att hålla sig undan i stridens hetta. Under en nattlig drakattack verkar det dock som att han lyckas med att skjuta ned en drake. Ingen tror på hans påstådda bedrift så han beger sig själv iväg för att hitta draken. Hiccup kommer att inse att mycket av det man tidigare känt till om drakar varit fel.

Filmen är ett måste för alla åldrar, helt klart en elegant film med glimten i ögat.

BETYG: +4/5

RSS 2.0