Åsa-Nisse: Wälcom to Knohult (Sverige) 2011


Åsa-Nisse har varit en favorit i svenskars hjärtan men ett hat i kritikernas pennor. Alla 21 filmer som skapats har alla fått samma omdöme, hur dålig den är, hur oengagerat det är etc. När jag läst alla dessa recensioner om alla Åsa-Nisse så har jag bestämt mig att undvika så många som möjligt, har endast sett två av de tidigare filmerna.
Men nu när Henrik Dorsin och Rikard Ulvshammar tog över skrivandet av manus och en hel drös av Sveriges skådespelarelit så tänkte jag, denna vill jag se. När jag såg att det fanns biobiljetter att hämta blev jag ännu gladare. för nu skulle jag få se filmen på bio helt gratis.
Det var väl vad jag hade förväntat mig, en dålig film med stor portion humor. Det mesta finns kvar ifrån de gamla, fräckisarna, slagsmålen och spriten. Kjell Bergqvist gjorde ett bra jobb som "Nässä" och Michael Segerström ännu bättre som Klabbarparn.

Hela byn kryllar av kända skådespelar såsom Henrik Hjelt, Allan Svensson, Brasse Brännström och Henrik Dorsin för att bara nämna några. Men även Johan Glans och den underbara Göteborgaren Maria Lundqvist knöser in i Knohult.

Åsa-Nisse uppfinner Dunderpumpen som skulle vara till för att få fram vatten, men istället så får de en fontän av olja.
Nu vill Skånes patronium åt denna mackapär. Och gör allt för att få tag på den med hjälp av statsministern och hel hög med pengar misslyckas dem. Men dem ger inte upp, det går så långt så att hela Knohult bestämmer sig för att bli en egen självständig republik, ett eget land med egen valuta (Knonor, vilket är tio gånger så starkare än den svenska). Hembrändt är lagligt och Åsa-Nisse Nilsson är president.

Men det är inte bara det att Sverige vill åt Dunderpumpen, nu när världen fått reda på det ska den förstöras, vad och hur ska president Åsa-Nisse lösa detta? MED EN BALLONG OCH ETT HAGELGEVÄR SÅKLART!!

Med satir och ironi blir det en skön film där Dorsin gör narr av Hitler, 2 gubbar rider på en älg och ballong vs. ett stridsplan. Löjligheter och överdrifter gör filmen ändå riktigt skön att titta på, så trots mitt låga betyg så tycker jag inte att den ska utefå en koll, perfekt att se med familj och vänner, bara för att få skratta.



Kommentarer
Postat av: filmitch

tar man det för vad det är så är åtminstone de gamla Åsa nisse filmerna ganska underhållande bra är ett starkt ord i sammanhanget men jag är skeptisk till nyinspelningen.

2011-02-09 @ 19:37:16
URL: http://filmitch.wordpress.com/
Postat av: Filmiformavtext

Jag förstår dig till 100%, det är ingen bra film, men jag finner den underhållande och helt klart värd en koll. Tror dock den skulle fått lägre betyg om jag såg den själv, så se den gärna med några stycken, om det sker att du ser den.

Skål

2011-02-09 @ 21:31:02
URL: http://filmiformavtext.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0