How To Train Your Dragon (USA) 2010

 

I jämförelse med Pixar och Dreamworks finner jag Dreamworks väldigt eftersträvande medan Pixar, i teknologi ligger långt före, så har jag tänkt väldigt ofta. Men nu när jag såg Draktränaren finner jag dem inte alls lika efter som förrut, dem har lyckats springa snabbt ikapp. Men nu när Pixar väljer att tona ner för att göra Cars 2, så känns det som ett riktigt dumt steg, fortsätter Dreamworks på detta sätt så lär dem få ett rejält försprång.

För jag finner Draktränaren som en stor förbättring från Dreamworks, både story-mässigt och tekniskt. Mycket vackra vyer genom hela filmen.

Den hamnar helt klart bland topp 5 av bästa animerade filmerna någonsin och jag ser mer än gärna om den, flera gånger. En salig blandning innehållande med komik, spänning, action och drama, storartad historia som slår ut Eragon och Dragonfly i hästlängder. Filmen är en av de mest underhållande under 2010, helt klart, skulle inte förvåna mig om den plockar hem Oscar för bästa animerade film i år, trots det att jag håller tummarna för Toy Story 3.
Starkt manus och stabilt tidsmässigt, vikingar slåss mot drakar, hur fel kan det bli?

Den tonårige vikingen Hiccup lever på ön Berk där befolkningen kämpar emot plundrande drakar för sin överlevnad. Hiccup är mest känd för sin oförmåga att slåss mot drakarna och får ständigt order om att hålla sig undan i stridens hetta. Under en nattlig drakattack verkar det dock som att han lyckas med att skjuta ned en drake. Ingen tror på hans påstådda bedrift så han beger sig själv iväg för att hitta draken. Hiccup kommer att inse att mycket av det man tidigare känt till om drakar varit fel.

Filmen är ett måste för alla åldrar, helt klart en elegant film med glimten i ögat.

BETYG: +4/5

Kommentarer
Postat av: filmitch

Jo den här gillade jag oxå speciellt draken var bra.

2011-02-02 @ 16:43:38
URL: http://filmitch.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0