J tippar Oscarn.



Nu är det dags, den största filmprisgalan ska nu sändas. Eller, inte nu, men snart, i natt.
Nu ska jag tippa, jag ska både gå efter eget hjärta, men även nämna dem som jag kan tänka mig kan vinna.
Okej, nu kör vi. (Tråkig bild, jag vet.)

Bästa film
Vi börjar nog med det största priset för er som inte är jätteintresserade över alla bidragen.
De nominerade är: 127 Hours, Black Swan, The Fighter, Inception, The Kids Are All Right, The King's Speech, The Social Network, Toy Story 3, True Grit och Winter's Bone.

Jag kan konstatera att jag hejar fullt på Black Swan som verkligen är en strålande film, alla de nominerade är verkligen superb men Black Swan är den jag har närmast hjärtat. Om det inte har blivit som jag vill så har förmodligen The King's speech vunnit Oscarn för bästa film.

Bästa Manliga Huvudroll
De nominerade är: Javier Bardem (Biutiful), Jeff Bridges (True Grit), Jesse Eisenberg (The Social Network), Colin Firth (The King's Speech), James Franco (127 Hours).

Jag har inte sett Biutiful tyvärr men här tror jag att min vilja faktiskt går igenom, Colin Firth för sin insats i The King's Speech var helt fenomenal och tror verkligen att han tar emot guldstatyetten.

Bästa Kvinnliga Huvudroll
De nominerade är: Anete Bening (The Kids Are All Right), Nicole Kidman (Rabbit Hole), Jennifer Lawerence (Winter's Bone), Natalie Portman (Black Swan), Michelle Williams (Blue Valentine).

Om jag får vara helt ärlig så förstår jag verkligen inte varför Michelle Williams är nominerad, drog hon kanske det längsta strået? Jag vet inte, men här är nog både jag och jurymedlemmarna eniga över att Natalie Portman kammar hem sin Oscar. Punkt.

Bästa Manliga Biroll
De nominerade är: Christian Bale (The Fighter), John Hawkes (Winter's Bone), Jeremy Renner (The Town), Mark Ruffalo (The Kids Are All Right), Geoffrey Rush (The King's Speech).

För mig så är det ett skämt att Jeremy Renner ens är nominerad, John Hawkes som är bra men inte en av de bästa hör inte heller hemma här, skulle nog vilja se Justin Timberlake för sin insats i The Social Network istället. Men Men.
Den jag finner som faktiskt gjort bäst ifrån sig bland de nominerade är både Christian Bale och Geoffrey Rush, låt oss säga som så att det inte spelar någon roll vem som vinne, men jag tror att Geoffrey Rush har störst chans.

Bästa Kvinnliga Biroll
De nominerade är: Amy Adams (The Fighter), Helena Bonham Carter (The King's Speech), Melissa Leo (The Fighter), Hailee Steinfeld (True Grit), Jacki Weaver (The Animal)

Jag finner nog både Amy Adams och Hailee Steinfeld som favoriter bland dessa, så någon av dem två faktiskt.
Men vem kommer egentligen få statyetten? Jag vet inte i detta fall faktiskt för att juryn kan vara väldigt otippade, kanske väljer Melissa Leo? Ne, jag tror det blir Amy Adams fakriskt.

Bästa Regi
De nominerade är: Darren Arenofsky (Black Swan), Ethan Coen & Joel Coen (True Grit), David Fincher (The Social Network), Tom Hooper (The King's Speech), David O. Russell (The Fighter).

Ne, jag hoppas verkligen att David Fincher får sin Oscar i år, mannen ligger ju bakom Seven och Fight Club, han förtjänar en gång för alla att få placera sitt pris med stolthet på sin hylla där hemma, absolut. Jag tror faktiskt också att han kommer att få göra det, håller tummarna, hårt.

Bästa orginalmanus
De nominerade är: Mike Leigh (Another Year), Scott Silver & Paul Tamasy & Eric Johnson & Keith Dorrington (The Fighter), Christopher Nolan (Inception), Lisa Cholodenko & Stuart Blumberg (The Kids Are All Right), David Seidler (The King's Speech).

Jag vill, men har ännu inte sett Another Year som jag har hört ska vara riktigt bra, men i denna klass tror jag på David Seidler med The King's Speech. Hoppas på den.

Bästa manus efter en förlaga
De nominerade är: Danny Boyle & Simon Beaufoy (127 Hours), Aaron Sorkin (The Social Network), Michael Arndt & John Lasseter & Andrew Stanton & Lee Unkrich (Toy Story 3), Joel Coen & Ethan Coen (True Grit), Debra Granik & Anne Rosellini (Winter's Bone).

Här finner jag nog Aaron Sorkin som en absolut vinnare, Social Network har ett helt fantastiskt manus.
Upptäckte precis nu att jag inte slängt upp en recension på denna fantastiska film, så den får lov att dyka upp senare i år.

Bästa animerade film
De nominerade är: Toy Story 3, How to Train Your Dragon, The Illusionist.

Jag har faktiskt inte sett The Illusionist ännu, men jag vill se Toy Story 3 kamma hem Oscarn, jag tror att Toy Story 3 kammar hem Oscarn.

Bästa utländska film
De nominerade är: Biutiful, Dogtooth, In a Better World, Incendies, Hämnden.

Jag har faktiskt inte sett någon utav dessa, men endast Biutiful och Hämnden intresserar mig. Men visst, jag kan väl hålla tummarna för danskarna. Sure. Kan dock inte fatta att vi skickade ut I Rymden Finns Inga Känslor som Sveriges Oscarsbidrag, helt knäppt.

Bästa foto
De nominerade är: Black Swan, Inception, The King's Speech, The Social Network, True Grit.

Detta är väl en utav de kategorier jag verkligen bryr mig om mest, och just här finner jag tre kandidater som favoriter, Black Swan, The King's Speech och True Grit. Varför inte Inception? Jag finner mer att det är scenografin som gör fotot framför fotot i sig, därför. The King's Speech har färgerna, Black Swan kontrasten och tonerna och True Grit dem häftiga, coola bilderna som bara är ögongodis, så vilken smak ska man gå efter? Ne, denna är faktiskt svår om jag ska vara ärlig, men någon av dem tre tror jag och hoppas jag på, jag blir glad vilket som.

Bästa redigering
De nominerade är: 127 Hours, Black Swan, The Fighter, The King's Speech, The Social Network.

Här vill jag nog säga just The Social Network, den har grymma övergångar och övertoningar, snyggt upplagda kontraster och man finner inga som helst fel. Men det förvånar mig inte om The King's Speech vinner, den har denna stilrena redigeringen.

Bästa scenografin
De nominerade är: Alice in Wonderland, Harry Potter and the Deathly Hollows Part 1, Inception, The King's Speech, True Grit.

Detta är hel klart en omöjlighet för mig, jag finner det oerhört svårt. Alice in Wonderland, Tim Burton är ju alltid Tim Burton, hans gotiska karaktär i scenografi är inte mer än fantastisk. Inception säger jag bara wow, helt spektakulär scenografi, filmen igenom. Den har fantastiska och magiska special effekter. The King's Speech har med en så noggrannhet allt som kan beskriva det engelska kungliga slottet. Inte nog med det, varje rum  konungen placeras är så fenomenalt detaljrik. Sedan har vi bröderna Coens True Grit, ja, helt fantastiskt. SVÅRT!

Bästa kostym
De nominerade är: Alice in Wonderland, I Am Love, The King's Speech, The Tempest, True Grit.

Ska jag vara helt ärlig så har jag varken sett eller hört talats om I Am Love och The Tempest tidigare, men av de tre jag sett så vinner The King's Speech, helt klart.

Bästa make-up (smink)
De nominerade är: Barney's Version, The Way Back, The Wolfman.

Wolfman är den enda jag sett av dessa tre, så min röst blir inte hörd här.

Bästa Soundtrack
De nominerade är: A.R. Rahman (127 Hours), John Powell (How to Train Your Dragon), Hans Zimmer (Inception), Alexandre Desplat (The King's Speech), Trent Reznor & Atticus Ross (The Social Network)

Jag både håller och tror på just The Social Network, musiken som gjorde en ganska så tråkig historia till så spännande. (Cred till Aaron Sorkin och David Fincher, som även dem lyckades få en så tråkig historia till så spännande).

Bästa Sång
De nominerade är: "If I Rise" (127 Hours), "Coming Home" (Country strong), "I See the Light" (Tangled), "We belong together" (Toy Story 3).

Jag har varken sett Country Strong eller Tangled, men jag lyssnade igenom alla låtarna innan jag nu gör min bedömning, jag fann Randy Newmans "We belong together" från Toy Story 3 som favorit, dem andra var, ja vad ska man säga, tråkiga. Ne, GO RANDY.

Bästa ljud-mixning
De nominerade är: Inception, The King's Speech, Salt, The Social Network, True Grit.

Nu är inte jag någon ljudexpert, men jag är ganska van vid att just actionfilmer får detta pris, såsom Hurt Locker och Bourne Ultimatum, så jag tippar väl på just Inception här.

Bästa ljudredigering
De nominerade är: Inception, Toy Story 3, Tron - Legacy, True Grit, Unstoppable.

Jag har varken sett Tron eller Unstoppable, men just här hejar jag nog på de övriga, har faktiskt inga som helst tycken i denna kategori.

Bästa visuella effekter
De nominerade är: Alice in Wonderland, Harry Potter and the Deathly Hollows Part 1, Hereafter, Inception, Iron Man 2.

Denna finner jag ganska enkel, Inception helt klart, fantastiska visuella effekter rakt igenom, en klar vinnare.

Sedan finns det dem kategorier jag inte sett en enda film ifrån, förrutom just Day and Night som är nominerad till bästa animerade kortfilm, men jag skriver in de nominerade iallafall.

Bästa dokumentär
De nominerade är: Exit through the Gift Shop, GasLand, Inside Job, Restrepo, Waste Land

Bästa dokumentär kortfilm
De nominerade är: Killing in the Name, Poster Girl, Strangers No More, Sun Come Up, The Warriors of Quigang.

Bästa kortfilm
De nominerade är: The Confession, The Crush, God of Love, Na Wewe, Wish 143

Bästa animerade kortfilm
De nominerade är: Day & Night, The Gruffalo, Let's Pollute, The Lost Thing, Madagascar - A Journey Diary.


Kommentarer
Postat av: Cowboy

Bra lista! Vilken tid börjar det och vilken kanal?

2011-02-27 @ 13:55:30
Postat av: Filmiformavtext

Den visas på kanal 9 och börjar någon gång runt 1 inatt tror jag.

2011-02-27 @ 18:29:01
URL: http://filmiformavtext.blogg.se/
Postat av: Fiffi

Sitter du uppe och kollar och vill ha hjälp att hålla dig vaken?



http://fiffisfilmtajm.blogspot.com/2011/02/snart-kor-livebloggen-igang.html

2011-02-27 @ 23:14:01
URL: http://fiffisfilmtajm.blogspot.com
Postat av: Fiffi

Jag livebloggar heeeela natten :)

2011-02-27 @ 23:14:43
URL: http://fiffisfilmtajm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0