Black Swan (USA) 2010


När jag först såg trailern till filmen "Black Swan" så blev jag helt tagen och tänkte, denna måste jag se.
Jag blev inte besviken, längesedan jag sa "WOW" i eftertexterna. Liksom "Requiem of a Dream" så har Darren Aronofsky fått fram ännu ett mästerverk. Regin är helt fantastisk måste jag faktiskt säga. Filmen är inte vad du hört om, den är bättre. Mycket bra prestation där Aronofsky väljer att handskas med psykiska tankar och schizofreniska skildringar mellan gott och ont. Filmen är läskig på detta vis och skapar någon form av värk i dig, speciellt framåt slutet när balletten ska visas upp på premiärdagen.

Nina är en präktig och överansträngande pedant som vill att varje danssteg ska vara perfekt.
Hon bor med sin ömsesidiga moder i sitt rosa flickrum. Modern är en avdankad ballerina som fick ge upp sin "karriär" för sin dotters skull och sätter nu stor press på dottern. Men hon upptäcker att något är fel när Nina får rollen som Swan Queen i uppsättningen inför Swanlake. Nina har White Swan-dansen i en elegant perfektion medans, tack vare hennes pedanthet, inte lika mycket Black Swan-dansen. Hon anstränger sig riktigt mycket, även fransosen Thomas försöker få fram denna svarta sidan ur Nina. Nina försvinner allt mer och mer från sin präktighet och in i den vemodiga och själviska Black Swan. När hennes "rival" Lily blir ersättare eller "uti-fall-att" så brister det.

Natalie Portman gör absolut en av hennes bästa insatser någonsin. Hon är så innerhört närvarande och är helt fantastisk i det hon gör med denna filmen. Hon hyser en så stark karisma och ger verkligen allt.
Mila Kunis som spelar Lily är oerhört bra. Jag har annars funnit henne medioker, ni vet, det emellan bra och dålig (inte och:et).
I övrigt känns filmen både poetiskt och filmiskt mästerligt, fotot är fantastiskt, ljudet och musiken är båda helt fantastiska. Manuset är starkt och djupt, kan ta något tag för folk att förstå hur jävla djupt manuset är och hur djup filmen blir. Helt fantastisk säger jag bara.
Ett måste för allt och alla. Helt klart ett mästerverk. (Postern SKA hänga på min vägg!)
Bäst 2010.


Kommentarer
Postat av: The Mongol Army!

Kan inte vänte mer på den filmen. Ser fram emot o se den. Synd att missat den på Göteborgs festivalen.

2011-02-14 @ 15:41:33
Postat av: Jessica

Håller inte med om att den är ett mästervärk,helt ok men fruktansvärt seg! Natalie portman spelar otroligt bra! Den är sevärd absolut!

2011-02-14 @ 18:58:20
URL: http://jessy80.blogg.se/
Postat av: Fiffi

Kul att du tyckte den var SÅ bra. Riktiga filmpärlor är inte helt lätta att hitta. Själv tyckte jag att den saknade något litet för att få toppbetyget men det är en otroligt bra film. Får Natalie Portman INTE en Oscar är det banne mig en skandal!

2011-02-16 @ 10:24:01
URL: http://fiffisfilmtajm.blogspot.com
Postat av: ROBIN HOOD

åh! :P btw, har du lust att vara med i en utlottning där man lätt kan vinna en goodiebag fylld med hemma spa saker? inlägget är långt uppe på min blogg och det är helt gratis att vara med! :)

2011-04-25 @ 20:16:19
URL: http://robinhoods.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0