Oscarsgalan 2011 - Resultat och kommentarer

Först och främst måste jag påstå att Filip och Fredrik var värdelösa kommentatorer, dem var så enformiga och hade allt bakom flötet, hade varit något roligare med Film-Orvar. Men ack och ve så var det inte på detta vis.

Anne Hathaway och James Franco var ett par torrbollar, visserligen så är det ganska svårt att toppa det som Hugh Jackman gjorde år 2008, men komigen, speciellt riktat åt Franco, SLAPPNA AV!!!!
Anne Hathaway var väl lite mer avslappnad men långt ifrån perfekt, sedan var väl hela galamanuset värdelöst.
Sånguppträdandena var inge vidare, ljudet var kasst för Randy Newman och Dido fattades i "If I Rise" och Gwyneth Paltrow lät som en random artist från Eurovision Song Contest. Men när Celiné Dion kom in och sjöng "Smile" samtidigt som de avlivade visades upp i ett bildspel så satt man och bara njöt, och att Kirk Douglas fortfarande står på scenen och får en att skratta var kvällens höjdpunkt.
Men nu till vinnarna.

BÄST: KIRK DOUGLAS
SÄMST: JAMES FRANCO
VACKRAST: SCARLETT JOHANSSON

Bästa scenografi
Vinnare:
Alice in Wonderland - Robert Stromberg och Karen O'Hara.
Tippade: Just Alice in Wonderland bland annat, jag fann de flesta nominerade som klara vinnare så jag är glad att just denna vann.

Bästa Foto
Vinnare: Inception - Wally Pfister
Tippade: Här hade jag inte alls förväntat mig Inception som vinnare eftersom jag själv tycker at just Black Swan, The King's Speech och True Grit hade smaskigare bilder.

Bästa Animerade Kortfilm
Vinnare: The Lost Thing - Shaun Tan, Andrew Ruhemann
Tippade: -

Bästa Animerade Långfilm
Vinnare: Toy Story 3 - Lee Unkrich
Tippade: Toy Story 3

Bästa Manus Efter En Förlaga
Vinnare: The Social Network - Aaron Sorkin
Tippade: The Social Network

Bästa Orginal Manus
Vinnare: The King's Speech - David Seidler
Tippade: The King's Speech

Bästa Utländska Film
Vinnare: Hämnden - Susanne Bier
Tippade: Hämnden

Bästa Manliga Biroll
Vinnare: Christian Bale - The Fighter
Tippade: Geoffrey Rush och Christian Bale, svårt val, men rätt man vann.

Bästa Kvinnliga Biroll
Vinnare: Melissa Leo - The Fighter
Tippade: Amy Adams - The Fighter

Bästa Soundtrack
Vinnare: The Social Network - Trent Reznor, Atticus Ross
Tippade: The Social Network

Bästa Sound-Mix
Vinnare: Inception - Lora Hirschberg, Gary Rizzo, Ed Novick
Tippade: Inception

Bästa Ljudredigering
Vinnare:
Inception - Richard King
Tippade: Inception

Bästa Smink
Vinnare: The Wolfman - Rick Baker, Dave Elsey
Tippade: Jag hade endast sett just Wolfman bland de nominerade så här tippade jag inget.

Bästa Kostym
Vinnare: Alice in Wonderland - Colleen Atwood
Tippade: The King's Speech här, fast Alice in Wonderland var ingen dålig vinnare heller.

Bästa Dokumänter - Kort
Vinnare:
Strangers no more - Karen Goodman, Kirk Simon
Tippade: - (ingenting sett)

Bästa Kortfilm
Vinnare: God of Love - Luke Matheny
Tippade: -

Bästa Dokumentär - Långfilm
Vinnare:
Inside Job - Charles Ferguson, Audrey Marrs
Tippade: - Inga sedda, men jag gillade Charles Ferguson tacktal, den robotaktiga och rak-på-sak tonen gav mig ett gott skratt, faktiskt.

Bästa Visuella Effekter
Vinnare: Inception - Chris Corbould, Andrew Lockley, Pete Bebb, Paul J. Franklin
Tippade: Inception

Bästa Redigering
Vinnare: The Social Network - Kirk Baxter, Angus Wall
Tippade: The Social Network

Bästa Sång
Vinnare: "We Belong Together" Toy Story 3 - Randy Newman
Tippade: "We Belong Together" Toy Story 3

Bästa Regi
Vinnare: The King's Speech - Tom Hooper
Tippade: The Social Network - David Fincher. En person jag kunde, men ville inte sluta hålla tummarna för. Synd, men bra för Hooper, för jag gillar hans regi.

Bästa Kvinnliga Huvudroll
Vinnare: Black Swan - Natalie Portman
Tippade: Black Swan - Natalie Portman

Bästa Manliga Huvudroll
Vinnare: The King's Speech - Colin Firth
Tippade: The King's Speech - Colin Firth

Bästa Film
Vinnare: The King's Speech - Iain Canning, Emile Sherman, Gareth Unwin
Tippade: Black Swan, men även sådär i skuggan av min kommentar trodde jag även på just The King's Speech.

Kategorier: 24
Tippade: 20
Rätt: 15.5
Fel: 4.5

Kommentarer
Postat av: filmitch

Vi såg visst två olika galor ;)

Jag tyckte F&F var mkt bra och roliga.

Krik Douglas gav mig bara ångest när jag fick se hans plastikansikte brrrrrr.

Annars är vi nog överens vet inte vad Franco hade där att göra.

2011-02-28 @ 14:00:05
URL: http://filmitch.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0