King's Speech (UK) 2010


I King's Speech får vi en mer inblick på kung George den VIs talhandikapp. George den VI har haft många talpedagoger men ännu har ingenting lyckats förminska stammningen. Lionel Louge var en avdankad skådespelare som inte fick mycket roller för sin höga ålder, men hans kunskap i retorik var höga och valde att hjälpa stammande människor vid sidan av. Elizabeth introducerar George för Lionel och de kommer sakta men säkert allt närmare varandra.
Louges hjälp är stor och när prins George blir kung George har dem båda en framtid tillsammans.

Hoppas ni nöjer er med den beskrivningen, om jag ska vara helt ärlig vet jag inte hur jag skulle kunna förklara filmens handling på ett sätt där jag inte avslöjar något för er som inte är så medvetna om kung George.
Filmen har en helt fantstisk ensemble som gör bra ifrån sig. Colin Firth gör absolut sitt bästa, vilket känns ganska mycket som en "once in a lifetime". Men sitt livsroll som kung George VI är inte så pjåkigt, speciellt inte när det gäller denna Tom Hooper film med ett lysande manus, lysande soundtrack och fenomenal bild.
Jag finner filmen väldigt intressant rakt igenom och den är träffsäker på alla sätt.
En annan grej jag är djupt förtjust i är hur dem fångat färger och rörelser på ett så elegant sätt, där det varken är för lätt (som Pride & Prejudice) eller för mycket (som Marie Antionette), visserligen så jämför jag med kostymdraman, vilket detta inte är, men färgerna känns ändå på något sätt detsamma.
Måste även nämna Geoffrey Rushs stiliga prestation. Så ödmjukt och elegant var ganska längesedan jag såg en biroll vara. Tummen upp för honom.


Det jag mindre tyckte om var Timothy Spalls version utav den store mannen Winston Churchill, det kändes alldeles för opålitligt och gav det inget som helst trovärdighet, fanns ingen känsla, kändes ganska mycket som ett framträdande i närmsta kyrka. Sedan vill jag väl kasta lite skit på Helena Boham Carter, jag gillar henne, det är inte det, men det kändes inte rätt med henne som Queen Elizabeth, jag kände inte igen henne i denna skepnad. Men bra prestation men fel ansikte.

I övrigt så är filmen bland de 10 favoriterna av 2010 och kommer förmodligen att ses igen, någon gång i framtiden.


Kommentarer
Postat av: Fiffi

Elegant var verkligen ett mitt-i-prick-ord i samma mening som Geoffrey Rush och denna biroll. :)

2011-02-24 @ 08:43:54
URL: http://fiffisfilmtajm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0