The Fighter (USA) 2010


Mickey (Mark Whalberg) är en ung boxare som finns bakom sins brors Dickys (Christian Bale) skuggor. Dickey är Lowells stolthet och har varit en profossionell boxare som nu har ett TV-team bakom sig. Dicky är mest känd för sin vinst över Sugar Ray Leonard där det ännu är osäkert om det var en teknisk Knock-Out eller om Sugar Ray slant i ringen och föll på ändan. Dicky är Mickeys tränare och deras mor är manager. Dickey är beroende utav narkotika och kommer försent på träningar och är inte helt med i skallen. TV-teamet som Dicky lurar folk ska filma hans come back kommer egentligen från HBO och gör en dokumentär om Dickys vandring från profossionell boxare till kriminell knarkare.
Micky träffar Charlene (Amy Adams) på en bar där hon jobbar som bartender. Allt ändrar sig, hon ser hur Mickys familj behandlar honom och vill få ut honom ur deras egna management om man säger så, när Dicky hamnar i kåken för våld mot tjänsteman, stöld och misshandel och drar Micky med sig (som fått sin högerhand sönderkrossad) drar Micky sig ur familjen och går sin egna väg till att få en titel i boxningsmästerskapen.

Filmen var helt fantastisk, den hade väl i princip allt, action, komik, spänning och drama. Den har sina starka intriger och en mycket bra ensamble. Regin (David O. Russell) tyckte jag var fenomenal, fantastiskt band mellan Wahlberg och Bale, även fotot som kändes på riktigt gjorde det vackert. Redan introt med Bale sittandes i soffan och snackar och bryter fjärde väggen (tittar in i kameran) finner jag ganska så makalöst. Hur filmen börjar med att visa hur bandet är mellan de båda bröderna är verkligen också ett wow, ju djupare filmen går, ju bättre blir det. Kan vara väldigt mycket för ett fantastiskt manus, en fantastisk Adams och en helt fenomenal Bale.
Bale gör en oerhört bra prestation, kanske hans bästa, helt klart fantastisk och är på gränsen mellan "Bra" och "Överdrivet", d.v.s helt jävla strålande, tycker absolut att han ska få en Oscar för bästa manliga biroll, har ännu inte sett King's Speech, men jag hoppas. Den svalda aspiratorn från "The Dark Knight" är upphostad.

Kan absolut, eller jag kommer att rekommendera filmen för alla. Helt klart topp 3 av all boxningsfilmer någonsin, ska det vara sport på film så ska det vara boxning.

BETYG: +4/5

(Filmen är nominerad en Oscar för Bästa film, Bästa regi, Bästa redigering, Bästa manliga biroll (Christian Bale), Bästa kvinnliga biroll (Amy Adams och Melissa Leo), Bästa manus).


Kommentarer
Postat av: Mongollover!

Filmen var klart bra men inte så bra kanske du beskriver? Den får 3+/5 från mig. Bale är väldigt bra ja.

2011-02-05 @ 15:11:33
Postat av: Filmiformavtext

Roligt att du iallafall gav den bra betyg, jag finner den så bra som jag beskriver den, mina tankar och tycken. Ja, Bale är enastående i filmen, märkte att jag inte alls nämnde Marky Mark, men han gjorde inga stora insatser. Tack för kommentaren, hoppas du läser kommande inlägg :)

2011-02-05 @ 22:33:08
URL: http://filmiformavtext.blogg.se/
Postat av: filmitch

Har inte sett denna än men då jag gillar sportfilmer lär den nog gå hem hos mig.

2011-02-06 @ 11:09:33
URL: http://filmitch.wordpress.com/
Postat av: Fiffi

Här går våra åsikter låååångt isär ;)



http://fiffisfilmtajm.blogspot.com/2011/02/fighter.html

2011-02-16 @ 10:31:15
URL: http://fiffisfilmtajm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0