Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) USA


Andra filmen från orginal trilogin handlar kort och gott om att gänget från tidigare film beskydda galaxen från emperiet.
Dem blir attackerade på isplaneten Hoth. När Han Solo, Leia och Chewbacca lyckas fly beger sig Luke Skywalker sig iväg för att träna upp sig för att bli en jedi-mästare. Han finner den gröna Yoda som pratar på sitt egna lilla vis.
Luke måste bli jedi för att ha någon som helst chans mot Darth Vader och det mörka emperiet.

Många scener i denna film är bland de mest kändaste, vilket oftas gör att folk automatiskt tycker mest om denna uppföljare. Men egentligen så är det inte bättre än den första, vilket jag finner är den bästa i serien.
Episod V är lite utav en tease inför vad som komma skall. Det är inte ett lika stort äventyr som Episod IV hade,  den hade underhållning till max. Denna är mer mörk och djup, med en start till ett episkt äventyr, filmen kändes mycket som en prolog, vilket jag känner att jag sagt tidigare. Scenografin i denna film är fantastisk helt klart, detsamma gäller effekterna. Ljuset är bland de bästa jag sett i en Science Fiction film, vilket annars aldrig varit bland mina favorit-genrer.

Mer vet jag inte, mer än just det mest uppenbara att musiken är fantastisk, manuset är underhållande och skådespelarna har samma flyt som i första men som sagts tidigare, inte i samma underhållningsgrad.
Filmen får 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0