Star Wars (1977) USA




Regi:
George Lucas
Medverkanden: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher
Speltid: 121 min

Vad ska man skriva när allting redan är skrivet ang. denna film?
Alla vet vad filmen handlar om, men för er som inte vet kommer här en snabb "summering".

Luke Skywalker är den vanliga vuxna tonåringen, han bor ute i öken-ingenstans med sin morbror och moster.
När dem fått loss två droider vid namn R2D2 och C-3PO så blir det en snabb rekyrtering med Jedi-mästaren Obi-Wan Kenobi var R2D2 visar upp ett meddelande från prinsessan Leia där hon ber efter hjälp, de måste snabbt agera som även leder den unge Skywalker och Obi-Wan till den skabbiga baren där dem stöter på Han Solo och hans trogna kamrat Chewbacca, Han Solo äger det snabbaste skeppet. Efter en muta på 17.000 så går Solo på att frakta dessa 2 personer och droider. Leia är fast hos den onde Darth Vader i det planet-stora skeppet Dark Star, hur ska dem fria henne?

Jag gjorde ett försök, men det blev väl ändå helt okej?
Ok, men vad tycker jag om filmen egentligen?
Senast jag såg filmen (bortsett från igår) var när jag var 11 år gammal, då hatade jag filmen, den var så värdelös att jag lade VHS-bandet i en låda jag brukade nonchalera. Men igår, 11 år senare ser jag filmen igen, jag förstod att jag var tokig som pojk, detta är en ultimat Sci/fi film som egentligen inte känns som sci/fi standard, mer som en äventyrsfilm med lasrar och robotar. Vi har allt en fantasy/äventyrs film har, stora fartyg, en hjälte, en bad guy, massa underliga monster och fantastisk pompös musik.
Filmen är i sig helt fantastisk vilket jag tror är allas förtjänst.
Den har det mesta som de flesta sagt eller skrivit tidigare, charmen, historien, dragningskraften och effekterna.
Effekterna tror jag dock blir bättre nu när den släpps på Blu-Ray, vilket kan bli spännande att se, mest hoppas jag på mer bas i ljudet och ännu starkare färger.

Det jag fann mest negativt är nog just Darth Vader som är lite väl lite ond, hade hoppats på mer.
I mina öron så låter han som en trevlig Adolf Hitler och hans karaktär känns lite som Robotnic, ni vet han med mustaschen och flinten i TV-spelet/TV-serien Sonic.

Men annars så är det en film som alla bör se, oavsett ålder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0