Trolljegeren (2010) Norge


Nu hoppar även Norge in i denna fiktiva dokumentärkänsel franchisen, USA gjorde det, Spanien gjorde det, Australien gjorde det och nu Norge. Här får vi återigen se allt via kameramannens och ett par ungdomars perspektiv.
Detta är dock den bästa i dess genre, visserligen så älskar jag [REC] men denna har mer än bara fantastisk berättande och iniativet att göra en film om troll i detta format. En nackdel är dock skådespelarna som medverkar i den, vilket inte är i topptrim. Men trots det att trollen inte ser ett dugg realistiska ut så är det formatet som får det intressant och får dig att helt och hållet nonchalera de fula trollen. Det viktiga är vad trollen gör, inte hur dem ser ut.

Filmen handlar om dessa studenter som väljer att göra en dokumentärfilm som projekt om tjuvskytte av björnar, vem ligger bakom dem och varför? Det visar sig att en trolljägare som är anlitad av staten och måste dölja trollspåren med en björn som de köpt in från bl.a några billiga tjuvskyttar från Ryssland.

Filmen visar ganska mycket över hur korkade människor kan vara, hur blindsinta vi är egentligen, det vi minst anar är en egentlig anledning till nedvälta träd o.s.v.
Men jag fann filmen underhållande och skulle inte alls förvåna mig om filmen dyker upp framför mig en gång till i framtiden. Troll är alltid underhållande, i stora eller små skaror.



Kommentarer
Postat av: filmitch

jag var nog mer förtjust i iden än själva filmen. den var fantasifull och välgjord men den blev tyvärr aldrig riktigt spännande.

2011-03-31 @ 23:23:01
URL: http://filmitch.wordpress.com/
Postat av: Fiffi

Trots att filmen "bara" fick en trea även av mig så har jag redan sett om den ett par gånger och ja, den funkar även för omtittningar. Den är annorlunda och skön, jag önskar att fler vågade tänkta utanför boxen på det här viset :)

2011-04-02 @ 15:00:51
URL: http://fiffisfilmtajm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0