Svinalängorna (2010) Sverige

Den kritikerrosade "Svinalängorna" är så överskattad så jag nästan önskar att jag inte sett den.
Det var väl just det som var i min skalle under dessa 99 minuterna. "Svinalängorna" är tydligen bra för att kritikerna lyckades fälla en tår. Men jag finner varken berättartekniken eller historien intressant. Föräldrar som missbrukar alkohol, misshandel. Jag vet inte, det må vara hemskt, men detta är väldigt vanligt inom svensk film så att man tröttnat.
Filmen gick väldigt sakta och man blev ju aldrig direkt tagen. Det är ju en skildring till verklighet, så långt är jag med, men att filmen ska vara bra bara för detta? Vuxna Lina kändes alldeles för miserabel för det som man fick se när hon var yngre. Att se sin fader så stupfull och misshandla sin fru, svära lite och se allmänt bitter ut är hemskt, men kom igen, det där var lite väl mycket. Jag ville ha mer info, varför mådde Lina SÅ dåligt som vuxen? Vad hände med pappan?

Lina och hennes familj är invandrare från Finland och bor nu i Skåne i en lägenhet, det är Mamma, Pappa, Lina och lillebror Zacharias. Pappa har svårt i Sverige och har det svårt med arbete, han hade 3 månader renhet fram tills det gick utför. Han söp sig full dagarna i ända, slog sin fru varje kväll. Lina är den som får ta hand om Zacharias, samtidigt som hon har sin egen fritid, simning så blir det väldigt mycket för denna flicka. Hon mognar mer och mer.
I vuxenlivet är Lina gift, bor i Stockholm och har 2 barn, dem åker till Skåne för att hälsa på Linas moder som ligger på dödsbädden. Lina har inte haft någon kontakt med sin mamma sedan hon flyttade hemifrån och nu åter i Skåne dyker känslorna upp.

Bortsett det jag inte förstår från filmen så finner jag att historien inte är topptrim, eller också så är det väl sättet dem visar historien som gör att jag inte gillade den. Jag fann t.ex "Maria Larssons eviga ögonblick" som en riktigt bra film, som även där handlar om en man som super sig full och slår sin kvinna.
Men kort summering innan jag drar igång massa onödigt dravel:
Hemska händelser, men uttjatat och dålig berättarteknik.


Kommentarer
Postat av: ROBIN HOOD

åh! :D går du ofta på bio? :)

2011-04-24 @ 23:44:42
URL: http://robinhoods.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0