Burlesque (2010) USA


"Burlesque" är en blek kopia utav klassikern "Cabaret", eller kanske skulle kunna korsa den mellan "Coyote Ugly" och "Cabaret".  Ali(ce) är en bonntös från Iowa som drömmer att få sjunga på scen. Hon lämnar den lilla staden för att ta nästa buss till Los Angeles. Men det är svårt att vara ny i storstan, det är svårt att få ett jobb som perfomer av något slag. När hon upptäcker klubben "Burlesque" kämpar hon för att stå uppe på scenen och skaka rumpa.
När Tess, klubbens manager upptäcker Alis röst så blir hon huvudnummret, men bakom scenen är det pengapress.

Jag finner filmen mest "underhållande för stunden". Det är ingen film man älskar.
Filmen är ingen höjdare i nyteknologin, men som underhållning är den helt okej, sångerna är väl inget jag skulle lyssna på och filmen i sig har man både sett tidigare och lär ofrivilligt se det igen.
Manuset känns inte helt färdigtsläpat, den har vissa dialoger som inte alls hade behövts, den har vissa scener som går alldeles för snabbt utan någon som helst förklaring om vad som hände näst, karaktärerna lärde man sig aldrig direkt känna och det guppar lite väl mycket bland de mer känslosamma scenerna.

Jag visste väl på ett ungefär vad Burlesque var för något innan jag såg filmen, jag visste att det var någon elegant förförande klädsel, typ "se men inte röra". Men showerna var snyggt korograferade och en helt okej (jag vill kalla det) "vinkelprocess". Men det jag hade mest problem med var väl just skådespelarna. Jag har aldrig varit ett fan utav varken Cher eller Christina Aguilera, visst dem kan sjunga men musiken har aldrig intresserat mig, det är väldigt mycket samma i denna film. Sedan är väl inte Aguilera den bästa skådespelerskan man kan hitta.
Men efter omständigheterna så tror jag inte att filmen är till för alla målgrupper, iallafall inte min.
Så jag säger som så, dra igång "Cabaret" med Liza Minelli istället, här missar du inget.



Kommentarer
Postat av: Jessie

Bra musik! Bra film!

2011-03-08 @ 23:39:27
URL: http://jessy80.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0