Winter's Bone (USA) 2010 + Rabbit Hole (USA) 2010

2 nomineringar till bästa kvinnliga huvudroll.
Jennifer Lawrence VS. Nicole Kidman

Winter's Bone



Filmen verkar vara lite utav en Oscars favorit, men jag har ingen som helst aning om varför.
Jag fann den ganska så medioker, varken dålig eller bra, smått seg och en aning onödig. Varför blev den ens till?
Tror filmen skulle vara mästerlig som kortare film, i en sisådär 60 min, men inte som långfilm.

Ree är en 16 åring tjej som tar hand om sin sjuka moder och sina 2 småsyskon, knapert med pengar och mitt ute i ingenstans lär hon ut småsyskonen att skjuta och flå ekorrar. En advokat dyker upp utanför dörren och säger att hennes far är dömd för amfetaminlangning dyker inte upp i rättegång, han har böter att betala, betalas inte dem så pantsätts familjens hus, Ree bestämmer sig för att börja leta efter honom, men vem kan hon lita på?

Jag fann inte filmen tillräckligt intressant för att ens bry sig om vad som ska hända här näst, jag gillade dock den oscarsnominerade John Hawkes insats riktigt mycket, hans intällning till Teardrop var helt underbar.
Fotot var spektakulärt skabbigt på ett vackert sätt. Filmen känner jag tom i övrigt där jag märker att Jennifer Lawrence vill för mycket med karaktären vilket ibland blir pannkaka...

Betyg: 3/5

(Filmen är nominerad till Oscar för Bästa film, Bästa kvinlliga huvudroll, bästa manliga biroll och bäst manus baserad på tidigare utgiven förlaga 2011)


Rabbit Hole


Rabbit Hole är definitivt en film som verkligen ger en klump i halsen, dels att jag själv förlorat någon jag älskar i min närhet och att skådespelarna verkligen framför detta på ett otroligt gripande sätt.
Både Nicole Kidman och Aaron Eckhart imponerar verkligen, filmen har en vacker handling och vackert budskap. Den bär på något så oerhört tungt men lyfter det som bomull. Lättsmält blandat med den klump man har i halsen ger en tittare ett starkt tycke om filmen. Jag hoppas ni förstår vad jag menar, men det är svårt att beskriva vilka känslor man får av filmen, sällan man ser Nicole Kidman i en film som inte är smått amorös, men här, här. WOW.

Becca och Howie har förlorat sin fyra åriga son som blev påkörd av en tonåring.
Becca och Howie sörjer deras hemska förlust och försöker göra allt för att få bort den hemska tanken/synen.
Becca gör det på sitt vis och Howie mer på den, enligt honom, "normala" stadiet (dvs. terapi).

Det är väl allt jag kan säga om filmen utan att avslöja allt för mycket, men filmen är helt klart mycket gripande och visar sorgen på ett smått genuint sätt. Me like. Se den.

Betyg: 4/5

(Filmen är nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll)

Kommentarer
Postat av: Marie L - bakblogg!

den skulle ja vilja se, den sistnämnda! den verkar bra!

2011-01-30 @ 09:59:23
URL: http://marielejon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0