...och Oscarn går till...





Den 28:e Februari börjar närma sig och nu har de nominerade till årets Oscarsgala publicerats.
Jag har tyvärr inte tippat något ännu eftersom jag känner att jag behöver se de mesta innan.
Jag har lagt upp de priser som är dem största och mest populära allmänt. Jag själv finner andra priser som tillhör bakom kameran minst lika mycket intressant. De filmer med stjärnor är filmer jag sett, dem utan är dem som kvarstår att se.
Diskussion är väldigt välkommet här under i kommentarer... Vilka tror ni vinner? Något som inte stämmer?


BÄSTA FILM

* 127 Timmar
* Black Swan

* The Fighter

* Inception

* The Kids Are Alright

* The King's Speech

* The Social Network

* Toy Story 3

* True Grit

* Winter's Bone

BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL

Javier Bardem
(Biutiful)
* Jeff Bridges (True Grit)
* Jesse Eisenberg (The Social Network)
* Colin Firth (The King's Speech)
* James Franco (127 Hours)

BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL
* Annette Bening (The Kids Are Alright)
* Nicole Kidman (Rabbit Hole)
* Jennifer Lawrence (Winter's Bone)
* Natalie Portman (Black Swan)
* Michelle Williams (Blue Valentine)


BÄSTA MANLIGA BIROLL
* Christian Bale (The Fighter)
* John Hawkes (Winter's Bone)
* Jeremy Renner (The Town)
* Mark Ruffalo (The Kids Are Alright)
* Geoffrey Rush (The King's Speech)


BÄSTA KVINNLIGA BIROLL
* Amy Adams (The Fighter)
* Helena Bonham Carter (The King's Speech)
* Melissa Leo (The Fighter)
* Hailee Steinfeld (True Grit)
Jackie Weaver (Animal Kingdom)

BÄSTA REGI
* Darren Aronofsky (Black Swan)
* Ethan Coen, Joel Coen (True Grit)
* David Fincher (The Social Network)
* Tom Hooper (The King's Speech)
* David O. Russell (The Fighter)

BÄSTA ORGINAL MANUS
Another Year
(Mike Leigh)
* The Fighter (Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson, Keith Dorrington)
* Inception (Christopher Nolan)
* The Kids Are Alright (Lisa Cholodenko, Stuart Blumberg)
* The King's Speech (David Seidler)

BÄSTA MANUS BASERAD PÅ EN TIDIGARE UTGIVEN BILAGA
* 127 Hours (Danny Boyle, Simon Beaufoy)
* The Social Network (Aaron Sorkin)
* Toy Story 3 (Michael Arndt, John Lasseter, Andrew Stanton, Lee Unkrich)
* True Grit (Joel Coen, Ethan Coen)
* Winter's Bone (Debra Granik, Anne Rosselini

BÄSTA ANIMERADE FILM
* Toy Story 3 (Lee Unkrich)
* How to Train Your Dragon (Dean DeBlois, Chris Sanders)
L'illusionniste (Sylvain Chomet)

BÄSTA UTLÄNDSKA FILM
Biutiful
(Alejandro González Iñárritu) (Mexico)
Kynodontas
(Giorgos Lanthimos) (Grekland)
Hämnden (Susanne Bier) (Danmark)
Incendies
(Denis Villeneuve) (Kanada)
Hors-la-loi
(Rachid Bouchareb) (Algeriet)

BÄSTA SOUNDTRACK
* 127 timmar (A.R. Rahman)
* Draktränaren
(John Powell)
* Inception
(Hans Zimmer)
* The King's Speech
(Alexandre Desplat)
* The Social Network (Trent Reznor, Atticus Ross)


 






Kommentarer
Postat av: Die Easy?

Har bara sett 3 eller 4 av dem och tror i alla fall Black swan har största chansen för bästa film och det samma med regissören Darren Aronofskiovich. Inception var en överskattad film som inte förtjänar ens en nominering för bästa film i alla fall.

2011-01-25 @ 19:49:59
URL: http://www.dieeasy.warner.com
Postat av: Filmiformavtext

Jomen visst finner jag att Inception förtjänar en nominering, men jag tror inte ett dugg på att den kommer att vinna alls, jag skulle kunna tippa på Black Swan jag med, trots att jag ännu inte sett den... Sedan tror jag att Social Network har chans till priset med.



Jag skulle vilja se David Fincher vinna en Oscar i bästa regi eftersom han ännu inget vunnit, eller har jag fel?

2011-01-25 @ 20:05:22
URL: http://filmiformavtext.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0