DVD: Micmacs (Frankrike) 2009

Här kommer ännu en DVDrecension, från förpackning till innehåll.

Micmacs



Förpackning:

Jag fick filmen i julklapp och det första jag bemötte var framsidan av filmen, den är oerhört vacker och har en framsida likt inget annat. Den är livad, spännande, snygg och helt klart stilig. Den visar karaktärerna i ett inte allt för skrikigt sätt, det jag finner negativt med den är alla dessa betyg den fått från bl.a Moviezine och Veckorevyn. Jag vill ha framsidan fri från sådant. Ryggen är också väldigt snygg där man endast ser huvudkaraktären i hel-figur. Självaste förpackningen är en vanlig Keep-case, fast med grön färg för att liva upp det hela, det gillar vi.

Huvudmeny:

Även här är det riktigt snyggt, bra musik i bakgrunden som dock är alldeles för kort, borde rullat på lite mer tycker jag allt. Det är även korta scener/bilder ur filmen som rullar på i huvudmenyn, sånt gillar inte jag särskillt ofta. Men sedan är resterande av menyn helt fantastiskt, klickar du in dig t.ex på extramaterial så möts du lite av en arbetsjournal där du kan välja en massa extra material, men dit kommer vi senare, men låt oss klicka på Play.

Handling:

Bazil är en man med otur. När han var liten dödades hans pappa av en landmina i Algeriet. Själv träffades han i skallen av en förlupen kula utanför sin arbetsplats. Läkarna låter kulan sitta kvar eftersom han annars riskerar att bli en grönsak. Utskriven från sjukhuset upptäcker han att hans jobb tagits över av någon annan och att han blivit vräkt.

Men olyckan vänder när han träffar en brokig skara individer som låter honom flytta in i deras hem på ett skrotupplag. Tillsammans tar de upp jakten på de två lömska vapenfabrikörerna som orsakat Bazils dilemma och pappans våldsamma död.

Kommentar:

Jag fann filmen oerhört bra, men konstig, fast det är ju också en fördel om man frågar mig.
På något sätt påminde filmen om Jönsson ligan, en grupp planerar steg för steg för att få tag på en rik man i omöjligt uppdrag. Varenda scen, varenda bild är spektakulärt vacker, men det är väl exakt vad man förväntar sig från Jean-Pierre Jeunet, mannen bakom Delicatessen och Amelie från Montremart. Superb musik och fantastiskt manus. Händelserik med sjukt sköna karaktärer, en explosiv färgläggning och som grädde på moset, fantastisk scenografi i allmänhet. Jag skriver bara wow till denna filmen för att kunna uttrycka hur spektakulär den är. Fantastisk, gå och se nu.

Extra Material

Extra Material fanns det gott om, en massvis bakom kameran små-dokumentärer som både var lärorikt och underhållande att se. Man ser hur dem bygger upp denna soptippen dem bor i, man får se vilka verktyg dem använder sig av, dvs, kameror, lampor etc. Deras kreativa tänkanden är verkligen en inspiration, sätt dem löste saker på och sätt dem fick fram resultat på. Helt fantastisk material, har ni chansen att komma över en kopia, kör hårt.
Sedan fanns det väll lite Random trailers som man inte kände sig allt för entustiastisk för, men det gör inget, jag kan se bakom kulisserna till denna film när som helst.

BETYG
Film: 4/5
Extra: 4/5

Kommentarer
Postat av: filmitch

Det är en film som verkar intressant då jag varit förtjust i regissörens tidigare verk. Missade den på bio men jag får väl göra bot nu när den kommit på dvd - bra recension.

2011-01-14 @ 22:05:48
URL: http://filmitch.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0