Änglagård x3

Hej alla, längesedan sist, förlåt för sån tid, men nu kör vi igång igen. Här kommer som efterfrågats av Marie Lejon Änglagård, Änglagård 2 och Änglagård 3.


Änglagård (1992)



Änglagård är en svensk klassiker som tog mig ett riktigt bra tag att se. Men nu när man har tagit sig en andra titt, eller en första seriösa titt om man nu vill se det på detta vis. Jag fann filmen ganska så underhållande, jag tyckte att den var påhittig och hade humor. Manuset var ganska så mediokert men ändå hade en aning av elegans och perfektion, vet inte vad, kan inte sätta finger på det. Jag finner inte att skådespelet är i topptrim förrutom just Helena Bergström som verkligen vet vad hon gör. Jag gillar bilderna och musiken. Det jag inte gillar med filmen är väl just manus och den tomma handlingen som egentligen inte vill visa någonting eller ha något att förmedla tittaren.

"Cabaréartisten Fanny ärver en gammal herrgård av en morfar hon aldrig träffat. Hon flyttar dit med sin vän Zac som är dragshowartist. De bemöts med misstänksamhet, fördomar och skvaller. Under ytan på den lantliga idyllen pågår dock många intriger som långsamt nästlas upp."

Men visst kan man finna filmen smått underbar i all hast och definitvt något att spana in för er som vill bli underhållda. Kan säga som så att dem märkliga karaktärerna är klockrena och absolut något en stadsmänniska som jag kan tänka sig hur lantfolket är och beteer sig, en film som nog inte alls skulle skada att se igen, men ingenting jag slänger upp i hyllan, tyvärr.

Änglagård - Andra Sommaren (1994)



Fanny och Zac är tillbaka. Denna gång är Änglagård nedbrunnet. Dem får bo hos Gottfrid och Ivar, dem åker till New York. Rut och Henning tafsar på varandra och Mårten är kåtare än någonsin.
Filmen är inte alls lika bra som första. Andra filmen ger ännu mindre, mindre rolig och tamare manus. Det finns ingen som helst kvar i karaktärerna, mer överspelning och musiken är inte fullt ut lika bra. Det jag gillade med första filmen har svarlnat i den andra.

"Fanny och Zac återvänder till byn Yxared, ett år efter deras första besök. Änglagård har till stor del brunnit ned, men annars är det mesta sig likt. Samma konflikter och fördomar som tidigare. När Fanny får veta att gubbarna Gottfrid och Ivar har ytterligare en bror, som bor i Amerika, övertalar hon dem att resa dit och söka upp honom."

Jag tror inte folk vill se andra filmen egentligen. Man känner det redan  i första filmen, vad kan man ändra på under vad som gjorts den sommarn? Det är väl kanske så om de flesta uppföljare men detta är nog en mycket onödig sådan. Ingenting jag tänker se igen, aldrig någonsin. Skål.

Änglagård - Tredje gången gillt (2010)



"Årets julfilm" Filmen utspelar sig mitt i sommarn, vem vill se en sådan film mitt i vintern? Jag menar, det är eller känns inte direkt aktuellt. Men vidare till filmen, det är som en stor upprepning till dem två första filmerna. Fast mycket sämre. Karaktärerna fungerrar inte alls längre och allt annat har man sett/hört tidigare. Skådespelarna känns mest som torra skorpor som tröttnat på filmerna, men gör det för fansen.

"Fanny, Zac och dottern Alice reser tillbaka till det lilla samhället i Västergötland. Det är Alice som får dem att återvända – var kommer hon ifrån, vilka är hennes rötter? Frågan om vem som egentligen är Fannys pappa blir åter aktuell. Och Alice, vem är hennes pappa?"

Jag vill nog inte skriva särskillt mycket för denna värdelösa film som ger varken nöje eller tillfredsställelse. Bara en massa suckningar och vridningar, denna filmen ska jag absolut inte se igen.

BETYG

Änglagård: 3/5
Änglagård 2: 2/5
Änglagård 3: 1/5

PS. Hade tänkt på det där med bakgrunden, vad tycker ni jag ska ha? Inte något för komplicerat för att blogg.se har gränser. :)

Kommentarer
Postat av: filmitch

Jag har lite halvsvårt för Nutley många gånger känns det som att han faktiskt inte har något att förmedla. Änglagård fann jag lite halvtrist och har inte brytt mig om uppföljarna.

2011-01-08 @ 08:05:31
URL: http://filmitch.wordpress.com/
Postat av: Filmiformavtext

Håller med dig, hans resterande filmer finner jag likadant, tomt och meningslöst.

2011-01-08 @ 16:13:07
URL: http://filmiformavtext.blogg.se/
Postat av: Marie L - bakblogg!

fy va ni är orättvisa! Jag älskar Nutley o Bergström!!!! Hoppas de kommer massor massor massor med fler änglagård!!!! o ännu fler andra filmer för de delen meeed....



2011-01-08 @ 16:46:22
URL: http://marielejon.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag är lite kär i Rikard Wolff så jag måste nog se den NÅGON gång. Alternativt endast de scenerna där han är med, haha. ;)

2011-01-22 @ 00:57:28
Postat av: Anonym

Åh, jag älskar colin Nytleys filmer! Och älskar Helena Bergström, och henne får man ju typ på köpet när man kollar på hans filmer, haha! :p - vad tycker du om hans filmer?

2011-06-05 @ 00:49:08
URL: http://robinhoods.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0