Das weisse Band (2009) Tyskland


Märkliga händelser stör det lugna livet i en tysk by vid tiden innan första världskriget. Händelserna verkar ha en koppling till byns skola och en lärare observerar och undersöker det som inträffar och snart är han något på spåret.

Jag vet inte om detta var någonting för mig, handlingsmässigt, jag fann den riktigt seg och ganska så ointressant, men då väcker det andra syner. Jag ramlar mer, eller jag blir mer fascinerad på vilket sätt den är gjord.
Jag fann den filmiskt spektakulär, eller tekniskt spektakulär kanske passar snäppet bättre in.
Den kändes verkligen som en film från 40-talet, klassiskt och sterilt bildspråk, harmoniskt ljud och smått överpretantiös ljussättning. Men det jag tror att jag gillar mest är nog klippningen som inte är annat än fantastisk.
Med sin noggrannhet i berättarteknik ger någon form av en stimulerande känsla.

Men med det att jag faktiskt inte har något alls att säga om filmens berättande eller skådespelande mer än mediokert så drar ju det ner väldigt mycket, visst, den är otroligt och klassiskt välgjord, men då drar jag nog hellre igång Gasljus framför denna smått överskattade Michael Heineke film.


Kommentarer
Postat av: filmitch

jag tyckte detta var en av förra årets bästa filmer. Obehaglig och prcis som du tyckte tekniskt vacker.

2011-04-14 @ 16:50:45
URL: http://filmitch.wordpress.com/
Postat av: Joackim

Ja, många finner den som en mycket bra film, ser lite varför, men historien gav inte mig, personligen någonting, kanske är jag som sett fram emot den så länge som gett besvikelse.

2011-04-16 @ 22:33:57
URL: http://filmiformavtext.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0