Tre Kronor

Ett minne jag har från 90-talet.
Det är inte Vanilla Ice med låten "Ice, Ice Baby" eller Caps.
Nej, nej. Nostalgi för mig är TV-serien alla pratat/pratar om, Tre Kronor.
Vem kommer inte ihåg signaturmelodin av Lasse Holm som man verkligen, då och då, få upp i skallen och nynna på.
Klockan 20:00 på Onsdagar satt jag, morsan, storebror och storasystrar fastklistrade framför TV:n.
Vi skrattade och då och då såg ut som frågetecken i ansiktet. Alla hade vi våra favorit karaktärer som vi hojtade för när han/hon kom med i rutan. 6-11 år var man, redan då gillade man psykopater på TV.
Min favorit var helt klart Sten Frisk spelad av Per Ragnar. Han gjorde verkligen en stark rollprestation. Sedan var jag så himla kär i Alva och i senare säsonger Ullrica. tonårskärlek är verkligen något, speciellt när det var på en TV-kändis.

Iallafall, en hel del hände i denna opretantiösa serie, för låt oss tala sanning, serien e ganska värdelös.
Mord på fruar, alkolister, UFOn, blottare, politiska skandaler, sprängningar och våldtäkter. Ja, det hände en massvis.

Men serien lockade till spänning, tårar och skratt. Oavsett vad det än hände så var det ändå underhållning för hela familjen, en kväll, mitt i veckan, där familjen kunde samlas  kring 2 värmeljus med ostbågar och ett glas cola. Bara att vara tillsammans menar jag. Det är tider man aldrig vill släppa, jag menar, det är inte ofta det händer förrän man själv har en 6 årig son/dotter då ett bra TV-program går på TV.
Dåligt manus och löjliga situationer, släpps nu även i boxform på DVD.
Köp och blicka tillbaka... Det är underbart, jag lovar er.

Kommentarer
Postat av: Marie L

Jag älskar tre kronor, den är dålig så att den blir bra! haha.. Men åh! finns de en hel box?!?

2010-10-07 @ 19:12:53
URL: http://marielejon.blogg.se/
Postat av: Joackim

Nej, den släpps nu i 10 boxar. 1 box per säsong.

2010-10-07 @ 19:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0