Somewhere



Somewhere är en film som egentligen inte handlar om någonting alls...
Eller, jag fick reda på att huvudkaraktären är en skådespelare (vad för skådis har jag inte en blekaste aning om), han har en dotter, han fick stadsnyckeln i Milano och han somnar av att se på halvnakna damer valsa runt en strippstång.
(Och i en kvinnas kön.) Men filmen var en väldigt trevlig film, och väldans söt för den delen.

Ska försöka beskriva storyn på det sätt jag uppfattade den.

Johnny Marcos (Stephen Dorff) vardag består av köra runt i sin svarta Ferrari, dricka sprit, röka cigaretter och ha sex med så många flickor som möjligt. Cleo (Elle Fanning) är Johnnys dotter, en mycket kunnig och aktiv flicka som kan det mesta och sätter väldigt mycket ansvar i sig själv, Johnny och Cleos mamma är skilda och Johnny tar hand om Cleo när det mamman har tröttnat. Johnny har inte tid med sin dotter pga sin skådespelarkarriär, så även han är ofta borta.

Filmen var riktigt bedårande och jag finner den till en av de mysigaste filmerna jag sett, faktiskt.
Redan från första scen - sista är fantastiska. Riktigt bra och trovärdig dialog mellan tösen och pappan, humor i första klass och skådelspelet är fantastiskt. Elle Fanning är helt klart lika duktig som systern Dakota (Man on Fire, Runaways) och är sockersöt. Stephen Dorff gör en utav hans bästa insaster och får till sin karaktär knivskarpt. Vill även berömma Sofia Coppola för valet att han en musiktyst film, visst hör man lite då och då, men det är ytterst lite.
Jag vill se denna som nominering iallafall till Oscar 2011.
STORT + till att den inte slutar, livet bara fortsätter...

Mycket bra film, ett tips till alla 4/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0