Fira med Ferris



80-tals komedi när den absolut är som bäst. John Hughes som även gjort mästerverket "Breakfast Club" kommer här ännu en gång med en high-school komedi i högt tempo. Filmen har kvalitet i både teknologi och knivskarp, karismatiskt manus.

Ferris Bueller är en kaxig tonåring som dessutom är proffs på att skolka från skolan, utan att vare sig rektor eller föräldrar märker någonting. Nu ska han ta en fridag tillsammans med flickvännen men hamnar i oväntade äventyr.

Filmen har ett nostalgiskt uttryck, trots det att jag faktiskt såg den för första gången, nu i 22 års ålder. Fanns scener jag skratta underläppen av mig, sedan fanns det scener som verkligen gav en en feel-good känsla som verkligen lockade fram skratt. Hughes är verkligen mästare att framhäva vilsna ungdomar på ett sätt som får en att känna igen sig själv, både vuxna som nuvarande ungdomar. Filmen kan absolut se än idag utan att känna att du svävar in i en annan tidsepok. (Förrutom den fantastiska musiken)
Matthew Brodrick spelar Ferris oerhört bra, här visar han verkligen sina framfötter, vilket han tyvärr inte fått chansen till idag.En film som jag tycker att ni alla bör se, ni lär uppskatta den.
BETYG 4+/5 - Mycket, mycket bra.

Kommentarer
Postat av: Marie L - bakblogg!

åh, e de den vi ska se? verkar bra!

2010-11-30 @ 21:09:22
URL: http://marielejon.blogg.se/
Postat av: filmitch

Aha ngn som gillar zombies och Fira med Ferris det tyder på god smak. Är det ok om jag lägger dig i min blogglista?

2010-12-14 @ 23:15:20
URL: http://filmitch.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0