Cornelis



"Ni som väntar på mitt skrik ska få se ett vackert lik, jag gör allt för min publik, ta mig fan" - Cornelis Vreeswijk

Vem har inte hört "Somliga går med trasiga skor", "Brev från Kolonien", "Turistens klagan" och "Jag hade en gång en båt"? Visor som slagit ut så enormt och sjöngs av hela Sverige. Skolavslutningar, sommarfester, begravningar, bröllop ja, Cornelis visor går hem hos alla, unga som gamla, smala som tjocka. Trubaduren från Holland hade talang, inte bara att skriva visor utan även att vara egoistisk. Med sina äktenskapsproblem och sitt pengaflöde med sitt arroganta sinne till publiken kan, visst, besvika fansen. "Jag tar på mig glasögonen, så slipper jag se dem... Linköping" Säger Cornelis under en livespelning när en i publiken ber att få höra "Brev från Colonien", "Vill ni inte höra en bra låt istället?".

Filmen i sig känns lite som en TV-film, tekniskt sätt... Men kulisserna, omgivningen och kläderna är fantastiska.
Även där Hans-Erik Dyvik Husby, norsken och sångaren i bandet TurboNegro spelar legenden själv helt fantastiskt.
Han har verkligen funnit Cornelis mindre uttryck, det fanns dock, tyvärr, vissa nackdelar i agerandet. Dels så kändes rösten inte helt rätt och svenskan kändes ibland alldeles för intränad.

Filmen hade lite för bråttom i sig, man hann inte direkt förstå sig på, som exempel, varför han tog medicin, vad händer mellan åren då sonen Jack växer upp? Varför var han inte med mellan litet, litet barn till tonåring?
(Man fick senare reda på att han vart han varit hos farmor, det man inte fick reda på var att detta var i Holland).
Sedan försvann Inga-lill, Cornelis första fru, upp i rök efter skilsmässan. Vad hände? Träffades dem aldrig mer? Dem hade ju en son ihop menar jag.

Musiken i filmen, Jack Vreeswijk som gjorde själva filmmusiken var fantastisk och stämningsfullt. Även låtarna sjöngna av Cornelis och Hans-Erik är även dem, som jag redan vetat innan filmen, grymma.
Manuset har både humor, spänning och underhållning, känns inte så mycket fakta tyvärr.
Cornelis liv sönderspolat, men jag gillade den, riktigt mycket... Helt klart en ett måste för alla Cornelis fans, och andra. Filmen får -4/5

(P.S. Det är oerhört kul, tycker jag, att Hans-Erik inte ens står med på Cornelis egna sida på världens största och mest berömda filmsajt IMDB.com)

Kommentarer
Postat av: Marie L - bakblogg!

Va kul att den va bra! Jag och jessie prata om den igår och jag vill nog se den..... =D Du skriver så bra, Joackim. grymt!

2010-11-13 @ 11:03:10
URL: http://marielejon.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag gav en 4+. Filmen var väldigt rörande, och man gick hem med en klump i magen. Tragiskt liv. Varför gjorde han inte något positivt med sitt liv?

2010-11-16 @ 11:27:12
URL: http://petersson84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0