Julkalendern 2010 - Lucka 7

How the Grinch Stole Christmas (2000)



Jag har nu kommit fram till vad Grinchen egentligen handlar om, vad Dr. Seuss ville säga med boken.
Total nonsens, visst så är då baktanken att du ska vara accepterad under juletid vem du än är och oavsett vad så ska alla få en andra chans. Men jag tycker att dem slarvar bort budskapet helt och hållet under resten av historien.
Grinchen är ju trots allt riktigt elak genom hela filmen, personerna i byn uppskattar inte julen på det sättet som den ska göras. Det finns till och med regler som säger att man inte ens får nämna Grinchen under juletid.
Men jag förstår inte poängen med hela denna långa historien, som man kunde göra bättre på 5 minuter.
Så oerhört mycket onödigheter och så mycket tagningar i filmen som inte behövs.
Jag har aldrig underskattat Ron Howard, mannen bakom "Cinderella man" och "A Beautiful mind" men här tar han åt sig den DR. Seuss sagan som är ganska omöjlig att få rätt till i långfilmsformat.

Jag finner det mesta i filmen ganska oacceptabelt, de enformiga karaktärerna, den trasiga historian som känns för lång och det där klichéefyllda manuset. Själv så föredrar jag den animerade kortfilmen på 26 minuter som berättar historien på ett mycket bättre och mer rappare sätt.
Den har elegans och stil. Se den, om ni kan få tag på den, denna är inte mycket att hänga i julgranen, tror att jag ångrar ganska mycket att jag ens såg om den och tog med den i julkalendern.

Betyg: 2/5
Jul:
2+/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0