Julkalendern 2010 - Lucka 3

I denna lucka är det en film som verkligen har varit efterlängtad.
Boken skrevs av en holländare vid namn Wil Huygen ihop med Rien Poortvliet som illustrerade.
Boken var en dundersucce och gjordes sedan till en film av amerikanen Jack Zander.
Ni har nog redan räknat ut vilken film det är jag snackar om.
Lucka Nr 3.

Trolltyg i tomteskogen (1980)



För att tala sanning så minns jag knappt när jag såg filmen, minns att jag var väldigt liten och var hemma hos Styvmormor där hon hade den bland sina bandade (oj, längesedan man skrev/sa banda/-de/-t) kasseter. Minns att dem slängde in den för att vi (jag och mina syskon) inte skulle vara ivägen under matlagningen.
Det jag minns mest var nog det stora trollet som slog på massa svampar med en gigantisk klubba, det är väll allt anar jag. Men iallafall, jag kände verkligen en retrokick, även det att jag själv inte känner nostalgiskt personligen så känner man verkligen att detta är nostalgi.
Dem one-liners som dök under filmens gång var helt klockrena och jag kommer förmodligen använda de flesta.

Filmens story är väll till största del att trollen är hungriga och troll äter djur i skogen. Men tomtarna är djurvänner och räddar björnar och fåglar etc. ur trollens fällor dem gillrat upp. Det får vara nog med att vara hungrig så dem bestämmer sig för att tomtar och troll inte får plats i samma skog och det är självklart tomtarna som ska ut.
Trollen får reda på att det ska bli ett bröllop och detta ska dem fördärva genom att kidnappa brudparet.

Alla karaktärerna i filmen är verkligen underbara (förrutom bruden och hennes föräldrar som är trööök).
Vi har de 3 stereotypiskt korkade trollen, den riktigt läskiga och självgoda trollmamman, det lilla trubbeltrollet Fjant, den supande ryska tomten Kostja, den coola och helt underbara farfarn och den fjantiga men maskulina Tor och resterande av familje skogstomte. Men det finns en hel brister och den största är väll just "..och här är Tim och Tina som är 30 år och just slutat använda blöjor!" *klipp till ny scen*
Men filmen lockade som sagt till massvis av skratt och den är verkligen helt underbar, skål till nostalgitrippar.

Film: 4/5
Jul: 2/5

Kommentarer
Postat av: Marie L - bakblogg!

Den skulle ja faktikst vilja se!!

2010-12-03 @ 20:50:38
URL: http://marielejon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0