Julkalendern 2010 - Lucka 24

Oj, nu är dagen här, julafton. måste säga det att SVT 1, 13:05 visar dem filmen "Trolltyg i tomteskogen", min recension finner ni i länken i slutet utav inlägget.
Men jag vill hälsa er alla God Jul och en riktigt trevlig dag/kväll/helg. Jag kommer tillbaka redan på Söndag eller Måndag. Ses då, och hoppas ni kikar in, här öppnas nu sista luckan....

Die Hard (1988)


Postern hänger så vackert på väggen här hemma.

Die Hard är min personliga favorit film, den ger actionfilmen en stämpel i mitt hjärta.
Jag vill väll egentligen inte påstå att 80-talets actionfilmer var bättre, för allvarligt talat så var dem inte det då, men just Die Hard som verkligen lyfte upp gisslandrama med en antihjälte som gör allt för att själv överleva, med en ren tur, ett maskingevär och nävarna lyckas han rejält. Den ensamma snuten från New York är i Los Angeles för att hälsa på sin exfru och barn över julen, han ska möta upp frun i skyskrapan Nakatomi Plaza där det är julfest. Större fest blir det när 12 "terrorister" (egentligen tjuvar/rånare) tar alla festdeltagare som gisslan, men missar polisen John McClane (Bruce Willis) blir det krig.

Springande barfotandes på glassplitter, svajande från skyskrapa med brandslang, punch-liners och riktigt elak bov ger en riktig spännande och komisk actionfilm. Den har humor, drama, spänning, karaktär, orginalitet och en riktigt bra Willis. Varför är den en favorit? Jag vet ärligt talat inte, det är något med filmen som gör mig hel när jag tittar på den, den har verkligen funnits sedan barnsben och har sedan dess alltid stått i hyllan, från VHS till nu Blu-Ray/DVD. Något som jag ser om och om igen (har till och med en action figur). Men jag tror, om du inte sett filmen, att du lär älska dess actionsekvenser, så nostalgiskt, så klassiskt och så före sin tid. Inget idag kan mäta upp till denna actionklassiker. Nu känns det så jag bara börjar svamla här... Se den, vilket jag redan tror ni gjort, se den då igen.

Film: 5/5
Jul: 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0