Julkalendern 2010 - Lucka 22

Deck The Halls (2006)



Denna julfilm är den typ av film som man varken ser eller hör mycket av, men det är en positiv sak, men ändå lite sådär små chockerande eftersom Danny DeVito (Get Shorty), Matthew Broderick (Ferris Bueller's Day Off) och Kristin Davis (Sex and the City) deltar i filmen. Men filmen var nominerad för "Worst Excuse for family entertainment" på Razzie galan, vilket inte direkt är någonting att lägga i CVt. Jag kan nog stämma med en hel del, den är inte rolig och det fattades någonting, det känns viktigt men jag kan inte sätta fingret på vad... JA, just det, den röda tråden som ska sammanbinda hela historien så att allt inte bara ballar ut, vilket det gjorde, flera gånger om.
Jag vill inte kalla filmen för ojämn, bara ytterst dålig. Sedan att den tekniskt är helt okej gör ju tyvärr inte filmen bättre.
Men min största fråga under filmen var väll mer eller mindre, "VAD ÄR DETTA?" medans den andra var "Vad handlar denna filmen om?". Danny Devitos karaktär heter Buddy, är inte det ett hundnamn?

Buddy är den nyinflyttade i stan, han är en grym biljförsäljare men ser inte att han lyckats mycket med sitt liv.
Steve Finch (Broderick) vill ha en så traditionell jul som möjligt, allt ska vara perfekt och ingen dag får förspillas.
Buddy bor mittemot Steve och Steve gillar inte Buddys nya hobby, att försöka få sitt hus synlig från rymden genom att använda sig utav ljusdekoration runt huset med musik som till slut får hela stan att komma förbi för att se denna fantastiska balysning. Steve gör allt för att Buddy ska släcka ner och Buddy gör allt för att göra narr av Steve.

Det är vad jag kommit fram till. Det som stör mig mest med filmen är väll det att allting går väldigt fort, känns som att filmen är sönderklippt och det är mycket historia som fattas. Eller så var filmen ämnad som kortfilm men "författarna" kom på lite scener under filmningen. För det är som jag sa, finns ingen röd tråd i filmen, man får reda på nya saker hela tiden om karaktären. Lite för mycket för att vara en familjefilm.

Film: 1/5
Jul: 1/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0