Julkalendern 2010 - Lucka 17

Tomten är far till alla barnen (1999)



En svensk klassiker och en av de få svenska julfilmer som har nämnts i folkmun, kommer inte på så mycket mer än just Tomten är far till alla barnen och Sällskapsresan.
Vi har ju en hel del berömda kortfilmer, men i långfilmsperspektiv så är det dessa två (rätta mig om jag har fel).
Filmen har så oerhört många och bra one-liners och nästintill alla i filmen spelar oerhört bra och det hade inte alls förvånat mig om det mesta är självförvållat eller improvisation som det heter på ren tyska.
Detta är en film jag faktiskt sett varje år i en sisådär 8 år och lär fortsätta eftersom den har citat som jag aldrig någonsin lär släppa. Visserligen så är varenda man värsta mansgrisen som säger vad han vill, är svag men försöker visa att han bestämmer, misstänksamhet, basta och mycket snaps.
Jag tror inte på den människan som säger att dem inte känner igen sig i någon av karaktärerna, tror heller inte på den människan som tycker att filmen varken är rolig eller underhållande, för att det är den, på en mycket hög nivå dessutom. Peter Haber spöar upp tomten, hur kul är inte bara det på en skala liksom?

Hela stora "familjen" samlas på julafton för att fira ihop för barnens skull...

Jag kan nog inte med att ge annat än god kritik till denna fantastiska underbara film.
Såg även att du kan kika igenom hela filmen på Youtube.

Film: 3+/5
Jul: 4/5

Kommentarer
Postat av: Marie L - bakblogg!

underbar!!!!

2010-12-17 @ 00:11:02
URL: http://marielejon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0