Julkalendern 2010 - Lucka 16

Nightmare Before Christmas (1993)



Nej, det är INTE Tim Burton som regisserat denna fantastiska Stop-motion film. Han har "bara" producerat och skapat och byggt lite. Nu har vi det klart för oss.
Detta är den typ av klassiker som alla inte sett men känner till, alla vet vem Jack Skeleton är och hur han ser ut, de flesta har säkert korta klipp dem sett lite här och var i skallen som man kan rulla upp när man hör titeln.
Men det är inte så konstigt, den är väldigt vacker och välbyggd, sångerna fastnar i skallen och karaktärerna (ja, jag märker att jag använder detta ordet ofta) är väldigt underhållande och ganska så orginella, smått stereotypiska, men orginella, låter konstigt, jag vet.
Denna fantastiska sagovärld är för mig ett måste att se under juletider, den har väll lite av samma grund som Grinchen, att en "utomstående" försöker stjäla julen.

Filmen är ganska så beroendeframkallande, man vill inte att filmen ska ta slut, så man väljer att se om den flera gånger om. Allting är väll bra med den i stort sett, men den känns som sagt för kort ,och det är väll det som är det negativa. Men musiken, röstskådepslarna, klippningen, modellerna, ja allt är riktigt bra och jag kan nog hylla denna film till topp. Se den.

Film: 4/5
Jul:
3+/5

Kommentarer
Postat av: Sofia

Aja baja -- det är förbjudet (!) att ge Nightmare något annat än toppbetyg i alla kategorier. Men ok, ett neddrag för att den är för kort, det kan jag ta ;)



Trevlig blogg, förresten. Och som redan påpekats i andra sammanhang -- grymt bloggnamn.

2010-12-16 @ 22:09:12
URL: http://bilderord.wordpress.com/
Postat av: filmitch

Bortsett från det låga betyget ;) kan jag hålla med dig en alldeles för kort film. Köpte den nyss på en dubbeldisk som jag ska försöka hinna med o se innan jul.

2010-12-17 @ 17:14:18
URL: http://filmitch.wordpress.com/
Postat av: Carro

Fem av fem, minst! Även extramaterialet är bra om du frågar mig.

2011-01-22 @ 01:05:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0