Julkalendern 2010 - Lucka 14

Christmas Vacation (1989)



Nej, nej och åter nej. Att denna har fått sådan god kritik som en klassiker bland julfilmer är för mig ett stort mysterium.
Jag log inte ens åt en enda scen, kanske bara är jag som är trött på alla dessa misslyckade komedier där en äldre herre råkar ut för deverse spontana saker. Chevy Chase har heller direkt aldrig varit en favorit i genren, han är för mig en fis i motvind. "Christmas Vacation" eller "Ett päron till farsa firar jul" är ett fel i sig.
Dels att humorn är som en pastabränd kastrull, den är inte rolig och det blir svårt att borsta bort.
Det finns väll egentligen inte mycket mer att säga om denna egentligen.

Filmen handlar om en julafton där släkt och vänner samlas och allting går fel.
Känner ni igen det? Finns ju tusentals filmer i samma tema som inte nått fram till publiken, ingenting jag tänker ställa i DVD-hyllan eller se om, någonsin. Har du sett filmen? Gillar du den?

Film: -2/5
Jul: -2/5

Kommentarer
Postat av: Jessie

Den filmen är ju störtskön!

2010-12-14 @ 21:51:24
URL: http://jessy80.blogg.se/
Postat av: Pladd

Nu har du fel! ;) Den här är en av mina absoluta favoriter som är obligatorisk, tillsammans med Tomten är far och Love Actually, varje jul. Lika rolig varje gång. Tycker jag då. :)

2010-12-14 @ 23:23:40
URL: http://addepladde.wordpress.com
Postat av: Carro

Jag gillar den, Chevy Chase är nostalgi för mig. Fletch osv. :)

2011-01-22 @ 01:07:19
Postat av: Filmiformavtext

Jessie och Pladd... JAg fann inte filmen rolig, jag vet inte hur den misslyckades, kanske var jag som såg den under fel tillfälle? Kanske inte alls var sugen på någon dumkomedi vid tillfället?



Carro: Nja, jag kan gilla Chevy Chase, ibland. Men jag hade velat sett honom i någon mer seriös roll, trots det att han ser ut lite som en gås, kan inte ta honom seriöst, men lite mer Show-Off tack



Tack för kommentarerna

// Joackim

2011-01-23 @ 00:36:07
URL: http://filmiformavtext.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0