Julkalendern 2010 - Lucka 10

Home Alone (1990)



Ensam Hemma som den heter här i Sverige är en av de största familjefilmerna någonsin, speciellt nu under jultider.
Den lilla Kevin som blir ensam i huset för att resterande i familjen åkt på semester till Paris får besök av inbrottstjuvar.
Kevin gör allt för att hålla dem utanför, han i stort sett leker med dem.
Men han inser själv hur ensamt det verkligen är att vara ensam under julafton, den familj han en gång hatat blir en stor saknad. Medans familjen i Paris blir nervösa när dem upptäckt att lilla Kevin inte är med på planet så försöker den kärleksfulla modern, desperat att komma hem. Men flygen är antingen fulla eller försenade.
Kevin får klara sig själv under julafton.

Detta är nostalgi för mig, en film jag växte upp med som jag varje år sett på TV.
Varje år runt jul så har de 2 första filmerna visats och det har alltid varit lite av en högtid för mig.
Denna gången såg jag den innan TV-visningen med min kusin och hennes sambo.
22 års ålder och jag älskar den lika mycket som när jag var 12, humorn, kreativitetern, fällorna, bovarna, allt är faktiskt bra i denna John Hughes film.
Om jag hade sett den för första gången idag, då vet jag faktiskt inte vad jag skulle tycka, jag hade nog klagat mest på det ganska tomma manuset som lever upp för dess humor och karaktärer. Men annars så har den fantastisk musik både Original score och Soundtracket är fenomenala.
Ett måste för dig som inte sett (vilket jag tvivlar på)

Betyg: 4/5
Jul: 4/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0