DVD: The Fly (1958) - USA



The Fly - 20th Century Classics edition.

Förpackning:
Filmen kommer i Slip-case (DVD med extra papphölje) vilket jag tycker oftast är fruktansvärt vackert.
Sedan så finner jag själva fodralet stilren och välbalanserad, utgåvan är brittisk men har svensk text.
Detta är absolut en film jag skulle kunna roffa åt mig för en billig peng (dock inte för 99:- som jag nu fann att den finns på CDON).

Huvudmeny:
När man sätter in DVDn i spelaren ser man en väldigt snygg meny faktiskt. Inte för avancerad gjord, väldigt lagom.
Man väljer mellan Spela film, Språk, Trailer och Kapitel med hjälp av en flug"hand", vilket jag finner ganska coolt.

Handling:
Filmen handlar om en smågalen vetenskapsman som har kommit på hur man förflyttar sig från en plats till en annan genom en genetisk förflyttningsmaskin. Han testar naturligtvis på sig själv, och av misstag så råkar en spyfluga följa med vid överföringen och detta leder till att flugans gener sammanblandas med vetenskapsmannen egna, och sakta börjar han förvandlas till en fluga.

Kommentar:
Det hela börjar med ett mord, där vetenskapsmannens hustru (Kathleen Freeman) plattar till mannen med en tryckpress, men ingen vet varför hon gjorde det, hon bestämde sig för att berätta historien som blir väldigt vilseledande för professorns bror (Vincent Price) och Kommissarien att kunna tro på denna historia. Filmens gång är just hustruns berättelse och man ramlar mer och mer in i historien och dess spänning, den tar sin tid, men det är bara positivt. Man lär känna huvudkaraktären mer och hennes inre. Manuset är väll ingenting man kan göra över en klackspark, men heller inget som man skriver på två månader heller, det är väl mediokert och ingenting orginellt i det, men spänningen ligger som sagt där. Finns dessutom en hel del korta kameraåkningingar, som t.ex första bilden i filmen, RIKTIGT snyggt gjort. Ja skulle väl kunna säga att detta är en film man ska se, men inte ett "du måste få tag på den idag". Helt klart en film som står kvar i hyllan.

Extra:
Det var dock inte mycket extramaterial, men det behövdes inte, jag fick ett gott skratt dock när jag såg Trailern till filmen. Den finner du under. Jag skrattade halvt ihjäl mig när Vincent Price dök upp och säger "I'm Vincent Price", hans överspel är fenomenalt. Efter det älskar jag, när man hör röster och bara en svart ruta med röda linjer som flyger fram och tillbaka, amazing.



Betyg
Film: 3+/5
DVD: 3/5

Kommentarer
Postat av: filmitch

Den här har jag inte sett sedan jag var barn och den gick på SVT.

2010-12-27 @ 02:12:07
URL: http://filmitch.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0