DVD: Blodsbröder (Sverige)

Att min första DVD-recension visste jag inte skulle bli just Blodsbröder.
Innan vi går in i filmen så kommer här en kort introduktion till just vad jag menar med "DVD Recension".
Jag pratar inte bara om filmen, utan även hur bilden, ljudet och extramaterialet är på DVD-utgåvan.
Om filmen känns lockande, bara genom att titta på fodralet. Hur tänker man egentligen när man inhandlar en DVD?
Priset? Man har sett filmen tidigare? Ett tips? Eller bara en spontan "hmmm denna verkar intressant" inhandling?



Just Blodsbröder fick jag av min kusin, som jag smått avskyr just nu för att fått mig se denna filmen.
Det såkallade omslaget ger inte direkt en tilltalelse (som ni ser på bilden ovan) att vilja se filmen.
Den känns inte välkommande, man kunde kanske använda lite mer färg?
Men jag vet inte, titeln är heller inget man kan kalla för intressant, låter bara korkat.

När man tryckt in DVDskivan i spelaren, hör man denna riktigt löjliga Ken Ring låt som är en hälsning till alla Kens polare/"bröder" på alla fängelser i huvudstaden. Man bemöter även den vanliga snabb inblick i filmen menyn i takt till den dåliga hip hopen.

Ok, filmens handling.

Efter att ha avtjänat ett långt fängelsestraff är Jon fast besluten om att lämna sitt kriminella förflutna bakom sig. Han vill börja plugga och få ett liv utan droger, våld och kriminalitet. Väl ute i friheten blir han snart medveten att även om han avtjänat sitt straff till staten så är det svårt att helt avskriva oskulden till sin omgivning. Av lojlitet till sin yngre bror dras han sakta in i kriminalitetens värld igen samtidigt som han träffar sin stora kärlek Marlena.


Jag skriver bara vad det står på baksidan av DVDn och jag säger bara bullshit. Det säger absolut ingenting om filmen.
Visst, Jon (spelad av Liam Norberg) har precis "muckat" från kåken. Han flyttar in hos sina föräldrar som han kallar vid förnamn. Blir utkastad och hemlös. Hans bror försöker dra med honom på en konstkupp där han ska sno en tavla åt någon rik gubbe. Men jag förstår verkligen inte filmen, den lämnar oerhört mycket frågor och är väldigt ofta osammanhängande. Varför sker saker när det sker? Varför reagerar karaktärerna på det sättet dem gör?
Är det bara skådespelarna som inte orkar spela bra nog för att få fram de känslor som behövs?
Manuset är väll det som är sämst med filmen, visserligen så fanns det en hel del filmer där vitbalansen ej var inställd och musiken var fruktanvärd verkligen, men manuset, jisses vilken rapakalja som skrivits.
Detta är absolut ingenting man alls bör se, sedan att ha Ken Ring i egen hög person som skådespelare i filmen gör det inte direkt bättre.

Extramaterialet var ingenting att hänga i julgranen direkt, det var bara rent ut sagt skit. Bakom kulisserna där den inkompententa regissören talar om filmen, han ser inte lite hög ut om man säger så. Sedan "en häktiskt dag på inspelningen" var väll bara kul när Torsten Flinck började att bråka med en toalettbesökare på ett fik (ej uppsatt)

Bild och ljud var som vanlig standard svensk produktion.
Jag kommer själv att försöka bli av med denna på DVD (någon intresserad?)

Betyg
Film: Kalkon (dvs. lägre än -1/5)
DVD: 1/5

Kommentarer
Postat av: Marie L - bakblogg!

haha va den sååå dålig!??

2010-12-28 @ 11:36:10
URL: http://marielejon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0